Var der efter de tre initiativer herover overvejelser om at udvide arbejdet med borgerinddragelsen for at få flere data ind?
– Vi drøftede det på et tidspunkt. Men vi var også i en proces, hvor der lå en tidsplan, og hvor vi skulle levere et produkt inden sommerferien. Vi tænkte også, at vi formentlig havde fået fat i de mest engagerede borgere med den inddragelse, som vi havde lavet.
– Vi vidste godt, at vi ikke havde evig tid til det her arbejde, samtidig med at der også kører andre processer i kommunen. Så vi var optaget af, at nu skulle den her køres i mål og op til det politiske udvalg.
Holdt I hensynet til kvaliteten af borgerinddragelsen op mod hensynet til at holde en tidsplan?
– Vi synes faktisk selv, at vi har fået rigtig meget godt med fra borgerne. Kunne vi have ønsket os endnu flere input? Ja, det kunne vi godt, siger Louise Lyng Bojesen.
– Sammenholdt med hele processen tænkte jeg, at vi godt kunne være vores produkt bekendt. Vi tager jo også en masse forbehold, og det er jo heller ikke sådan, at der kun har været talt med to borgere. Vi har talt med nogle hundrede, og det er sådan set ret pænt i forhold til andre borgerinddragelser.
Vidste du efter borgerinddragelsen, at borgerne stod meget splittet i spørgsmålet om færre centrale eller flere decentrale biblioteker?
– Ja. Ved borgermødet var det tydeligt, at der var stor variation i borgernes ønsker. Det var ikke så overraskende, for det er også det billede, som vi møder til daglig. Der er ingen, der synes, at den her er nem, for samtidig stod vi også på en brændende platform i forhold til personalets arbejdsmiljø.
– Hvis der skal være mere af noget, skal der være mindre af noget andet. På det her tidspunkt var det bare ikke kendt, hvad der skulle være mere og mindre af.
Fra bibliotekarerne selv formulerede det i marts, var det da kendt, at prisen for at modernisere biblioteket i Rønne og måske også i Nexø ville være, at der skulle lukkes nogle af de mindre biblioteker.