Kronisk syg tør ikke rejse hjem til jul: Må ikke opholde sig på vogndækket

Det er efter flere forsøg ikke lykkedes for Ulla Dall at forklare Bornholmslinjen, at hun har brug for at isolere sig selv på bildækket under overfarten. Foto: Berit Hvassum
TRANSPORT | BORNHOLM | Lørdag 18. december 2021 • 07:30

Det er for dårligt, at Bornholmslinjen ikke længere gør det muligt for sårbare rejsende at bestille plads, så de kan blive i bilen under rejsen, mener Ulla Dall. Hun fik af rederiets kundeservice at vide, at ansvaret for beslutningen lå hos Søfartsstyrelsen, der imidlertid blankt afviste den påstand.

I parrets fritidshus syd for Lobbæk har Ulla Dall og hendes mand opholdt sig ganske meget, siden covid-19 nåede til Danmark i 2020. Deres faste bolig ligger ellers i København, hvor Ulla Dall håber at kunne holde jul.

Om højtiden kan tilbringes sammen med børn og børnebørn i hovedstaden er dog ganske usikkert, fordi Bornholmslinjen ikke længere tillader passagerer at opholde sig i bilerne under overfarten med Express 1 uden en særlig tilladelse. En sådan aftale er det ikke lykkedes Ulla Dall at få.

– Jeg er i en meget, meget høj risikogruppe og kan ikke tage færgen med alle de mennesker, der er ombord. Jeg tør ikke gå på sammen med 200-400 andre mennesker, fortæller hun, da hun i afmagt over behandlingen kontakter Tidende.

Med hjerteproblemer, halv lungekapacitet og et forringet immunforsvar, fordi milten er blevet fjernet, tør hun ikke løbe den risiko, det vil være at opholde sig med mange mennesker på færgen.

I de første faser af pandemien gjorde Bornholmslinjen det muligt for passagerer at reservere en plads på vogndækket, når man bestilte billet på internettet. Ulla Dall har flere gange ringet til Bornholmslinjens kundeservice for at få lov til at blive i sin bil, men hun er blevet afvist.

– Jeg fik at vide, at det er Søfartsstyrelsen, der bestemmer, og at man derfor ikke kan, fortæller Ulla Dall om sin første samtale. 

Denne besked stillede hun sig ikke tilfreds med.

– Jeg ved godt, at de fleste tager deres ord for gode varer. Det er nok de færreste, der ringer til Søfartsstyrelsen.

Men det gjorde Ulla Dall, og hos den statslige myndighed fik hun bekræftet, at det ikke er Søfartsstyrelsen, som har besluttet at begrænse mulighederne. Det er Bornholmslinjen.

– Jeg fik at vide, at det slet ikke er noget, de har med at gøre i Søfartsstyrelsen. Det er ene og alene Bornholmslinjen, siger hun.

Da hun forleden igen prøvede at ringe til Bornholmslinjen, blev henvisningen til Søfartsstyrelsens regler gentaget. Ulla Dall forsøgte at forklare, at kundeservicemedarbejderen tog fejl og afsluttede samtalen med at stille kundeservicemedarbejderen dette spørgsmål:

– "Er I til for kunderne, eller er kunderne til for jer". Så blev der helt stille, indtil hun sagde, at vi skulle slutte samtalen her, fortæller Ulla Dall, der er frustreret over rederiets tilgang til passagerernes helbred.

– Det handler om kroner og øre, for de skal have mere personale på. Jeg synes, det er vildt, at man ikke yder den service, når der er en pandemi. Det er så lidt, der skal til for, at folk, der lider af særlige kroniske sygdomme, kan komme til.

Hvad gør du, hvis du ikke får mulighed for at blive siddende på bildækket?

– Så må jeg jo blive på Bornholm og holde jul alene. 

FÅ ABONNEMENT