'Jeg har booket nye tider til mine kunder tre gange. Det er virkelig et puslespil'

'Jeg har booket nye tider til mine kunder tre gange. Det er virkelig et puslespil'
Trine Clausen har fået mere tid til at hjælpe sin mor, nu hvor hun ikke må holde sin frisørsalon åben. Indtil videre klarer hun sig økonomisk, men håber også, at hun snart kan lukke sine kunder ind igen. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 25. JAN 2021 • 10:32
| ABONNENT
25. JAN 2021 • 10:32

NEDLUKNING

 

Bornholms Tidende har snakket med en række erhvervsdrivende, der lige nu er ramt af nedlukningen.

Vi har spurgt dem, hvad de får tiden til at gå med, mens de venter på at kunne invitere kunderne indenfor igen, og hvordan det ser ud med deres økonomi og adgangen til regeringens hjælpepakker. For nogle er situationen ved at være kritisk, for andre er nedlukningen en god mulighed for at ordne de praktiske gøremål, slappe af og have tid med familien. 

 

Hos Brogade Salonen går tiden under nedlukningen med at få styr på praktiske ting, så længe de ikke kan klippe og farve hår. Det fortæller indehaver Trine Clausen.

– Jeg har fået styr på mit årsregnskab og på mit varelager. Og så har jeg flyttet mine kunders tider. Vi har et online bookingsystem, hvor mange selv booker deres tid. Jeg har måtte booke nye tider til dem af tre omgange nu. Hver gang nedlukningen er blevet forlænget, har jeg jo måtte rykke dem til nye datoer, siger hun.

Ombookingen tager tid, fordi Trine Clausen insisterer på at ringe eller skrive personligt til hver eneste kunde for at finde en tid, der passer dem.

– Det er virkelig et puslespil, og udfordringen er jo, hvem skal man tage først. Alle vil jo gerne til hurtigst muligt, og vi gør, hvad vi kan, men de kan ikke allesammen komme til på første åbningsdag, siger hun.

Der kommer tryk på igen

Trine Clausen ved fra nedlukningen i foråret, at det lige nu er stilhed før storm. Så snart frisørerne får lov at åbne, så vælter det ind med klippeklare kunder.

– Sidst vi åbnede efter en nedlukning, havde jeg seks ugers ventetid, og jeg arbejdede seks dage om ugen. Der var virkelig tryk på. Men det er jo dejligt at vide nu, at der kommer penge ind fra dag ét, når vi får lov at åbne igen, siger Trine Clausen.

Derfor prøver hun også at få det bedste ud af den ekstra fritid, hun har fået nu.

– Jeg har haft tid til at støtte min mor, som blev alene her mellem jul og nytår. Og så har jeg to hunde, som jeg kan gå lange ture med og træne med. Så jeg prøver virkelig at få det bedste ud af det, siger hun.

Af egen kasse

Trine Clausen har to ansatte, som er hjemsendt lige nu.

De får fuld løn af salonens kasse indtil videre, og Trine Clausen har endnu ikke søgt nogen af hjælpepakkerne.

– Jeg har valgt ikke at søge endnu, fordi de hele tiden laver reglerne for dem om. Så lige nu er det af salonens kasse, sådan må det bare være. Jeg har været selvstændig i mange år, så jeg har heldigvis lidt på kistebunden, og jeg sover stadig roligt om natten, siger hun.

Selvom hun ikke er ved at dreje nøglen om, håber Trine Clausen nu alligevel på, at hun snart kan åbne sin salon, som hun har haft siden 1993.

– Jeg har jo stadig mine faste udgifter, der skal dækkes, så hvis det her fortsatte et halvt år mere, ville det blive hårdt for mig, siger hun.