I 2030 skal 55 procent af personbilerne og alle BATs busser køre på el

I 2030 skal 55 procent af personbilerne og alle BATs busser køre på el
Foto: Jacob Jepsen
TRANSPORT | BORNHOLM | ABONNENT | 23. SEP 2021 • 09:00
Jakob Nørmark
Journalist
TRANSPORT | BORNHOLM | ABONNENT
23. SEP 2021 • 09:00

Et stort indhug i den bornholmske CO2-udledning på transportområdet skal finde sted i årene mellem 2025 og 2030. Størstedelen af reduktionen for personbiler bliver drevet frem af, at benzin- og dieselbiler skiftes ud med elbiler.

I den nye strategi for grøn mobilitet lægges der op til, at 55 procent af bornholmernes personbiler i 2030 skal køre på strøm. Denne andel svarer til, at der på landsplan vil være flere end 1.500.000 elbiler om ni år, hvilket er 50 procent mere, end hvad regeringen sidste efterår fastsatte som mål. At den bornholmske strategi sigter højere, hænger sammen med, at markedet og den teknologiske udvikling ser ud til at drive omstillingen hurtigere frem, forklarer Caroline Meyer White, der er formand for kommunens særlige udvalg for klima og bæredygtighed.

I 2040 skal der ikke længere køre fossile biler på vejene.

Tung transport

Den tunge transport bliver vanskeligere at få over på el som drivmiddel, men alternative brændstoffer ventes at blive afgørende. Ud af den nuværende udledning på 20.400 ton forventes det, 70 procent af reduktionen fra lastbiler og landbrugskøretøjer kommer til at ligge i årene 2030-2040.

"Vi kender de teknologiske løsninger for omstillingen af cirka to tredjedele af køretøjerne. Derfor handler det om at finde de bedste måder at stimulere de nødvendige adfærdsændringer for at bringe de teknologiske løsninger i spil. Derudover skal vi være klar til at favne nye teknologier, der bidrager til at accelerere den grønne omstilling og gå foran for at opnå målene," står der i strategien om vejen til de 70.000 ton CO2.

For at hjælpe erhvervslivet på vej foreslås det i strategien at oprette et forum for omstillingen af tung transport, som skal give virksomhedsejerne adgang til viden og netværk.

– Det er noget med at hjælpe den enkelte lille vognmand med at holde sig opdateret på, om der er en teknologi på vej, der giver mening for dem, siger Caroline Meyer White.

Regionskommunen vil gå foran den private sektor ved at lade kommunens egne biler og busser overgå til el i de kommende år. Den kollektive transport skal være halvvejs med omstillingen allerede i 2025 og helt i mål med reduktionen på 2.900 ton CO2 ved årtiets udgang. Kommunens egen bilflåde skal være 70 procent omstillet til el om fire år, og i 2030 må kommunens personbiler og varebiler ikke længere udlede CO2.


Kommunens egne fyrtårnsprojekter

Regionskommunen har udvalgt tre indledende fyrtårnsprojekter på baggrund af deres forventede direkte og indirekte bidrag til målene i Bornholms strategi for grøn mobilitet.

1. Bedre, grønnere, sundere og mere effektiv transport i Bornholms Regionskommune”.

Projektet opstartes i 2021 og omfatter en helhedsorienteret gennemgang af kommunens transport. Målene er blandt andet, at transporten optimeres økonomisk, miljømæssigt og sundhedsmæssigt gennem øget brug af cykel.

2. BAT køber fire elbusser i 2021. Bornholms første elbusser ventes på vejene i anden halvdel af 2022 og skal blandt andet overtage bybuskørslen i Rønne.

3. Indkøb af et større antal elbiler i 2021 som et vigtigt led i omstillingen af kommunens egen flåde.