Den tunge transport bliver vanskeligere at få over på el som drivmiddel, men alternative brændstoffer ventes at blive afgørende. Ud af den nuværende udledning på 20.400 ton forventes det, 70 procent af reduktionen fra lastbiler og landbrugskøretøjer kommer til at ligge i årene 2030-2040.
"Vi kender de teknologiske løsninger for omstillingen af cirka to tredjedele af køretøjerne. Derfor handler det om at finde de bedste måder at stimulere de nødvendige adfærdsændringer for at bringe de teknologiske løsninger i spil. Derudover skal vi være klar til at favne nye teknologier, der bidrager til at accelerere den grønne omstilling og gå foran for at opnå målene," står der i strategien om vejen til de 70.000 ton CO2.
For at hjælpe erhvervslivet på vej foreslås det i strategien at oprette et forum for omstillingen af tung transport, som skal give virksomhedsejerne adgang til viden og netværk.
– Det er noget med at hjælpe den enkelte lille vognmand med at holde sig opdateret på, om der er en teknologi på vej, der giver mening for dem, siger Caroline Meyer White.
Regionskommunen vil gå foran den private sektor ved at lade kommunens egne biler og busser overgå til el i de kommende år. Den kollektive transport skal være halvvejs med omstillingen allerede i 2025 og helt i mål med reduktionen på 2.900 ton CO2 ved årtiets udgang. Kommunens egen bilflåde skal være 70 procent omstillet til el om fire år, og i 2030 må kommunens personbiler og varebiler ikke længere udlede CO2.