Havnedirektøren om forlængelse af ydermolen: 'Det forbedrer anlægget en hel del'

Havnedirektøren om forlængelse af ydermolen: 'Det forbedrer anlægget en hel del'
Thomas Bendtsen. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 6. MAJ 2021 • 15:59
Jakob Nørmark
Journalist
| ABONNENT
6. MAJ 2021 • 15:59

ERHVERV

I slutningen af 2022 kan Rønne Havn stå med en længere bølgebryder, et mere roligt og nogle steder dybere havnebassin, en ny specialiseret kaj og to nye oplagsområder til vindmøllekomponenter. Det ene areal, som ikke hører direkte til udbuddet vundet af MT Højgaard, er på pladsen i Kanondalen, mens det andet er et nyt areal, der kan indvindes af havnebassinet bag havnekontoret. Begge nye havnearealer måler fire-fem hektar, og det vil dermed gøre Rønne Havn i stand til at håndtere flere store havvindmølleopgaver som den igangværende til Kriegers Flak.

Hovedelementet i projektet er forlængelsen af bølgebryder, der også indgår i etape 2 af havnens Masterplan 2050, og som havnen nu tager hul på.

– Vi fortsætter i henhold til masterplanen med at bygge den her store, solide bølgebryder, der er med til at fremtidssikre havnen mod vejr og vind, siger havnedirektør Thomas Bendtsen, som forventer, at de ekstra 450 meter vil gøre havnebassinet mere fredeligt. I 2019 aflyste krydstogtskibe flere anløb på grund af vind- og bølgeforholdene, og under udskibningsopgaven til Kriegers Flak har vand på kajerne også generet arbejdet.

Hvilke fordele vil den nye bølgebryder give for Rønne Havn?

– Det vil give mindre bølgeuro i det eksisterende havnebassin. Det er jo et væsentligt kriterium for en havn. Det forbedrer anlægget en hel del. Så kan du spørge, hvorfor I ikke gjorde det i første hug.

Ja, det er et oplagt et spørgsmål, men det har vel noget med penge at gøre. Har det ikke?

– Jo, en ting er pengene, men noget andet er risikoen, og de risikovurderinger, der lå til grund for bestyrelsens beslutning. Vi skulle holde os inden for de rammer, der var opsat for risiko, forklarer Thomas Bendtsen.

Kom det på bag på jer, hvordan bølgeforholdene endte med at blive efter første del af havneudvidelse?

– Nej, faktisk ikke. Vi har fået lavet mange bølgeuros-rapporter, hvor man har forudsagt de her ting. Og vi har efterfølgende gennemført målinger med en bøje, der har ligget i havnebassinet. På målingerne lå bølgeuroen under, hvad der var forudsagt i rapporterne. Men det, der måske er kommet som en lille overraskelse, er mængden af overskyl på kajerne. Det var faktisk forudsagt, men én ting er at forholde sig til et tal, der hedder "liter i sekundet per løbende kajmeter", noget andet er at konstatere, hvordan det ser ud i virkeligheden.

Vil anlægsarbejdet få nogle gener for havnens andre aktiviteter, for eksempel færgedriften?

– Det er indbygget i udbuddet, at den eksisterende havn skal kunne bruges, samtidig med det her løber af stablen – både første fase af udvidelsen og den gamle havn.

Hvilken type skibe er den nye kaj 35 tiltænkt?

– Vi bygger kaj 35, som er en forlængelse af kaj 34, efter de samme specifikationer som kaj 34. Det vil sige, at den kan håndtere fremtidens meget, meget tunge mølleelementer, og at man kan "jacke up" i kort afstand fra kajvæggen.

Hvad skal der til, for at optionen udløses, og I faktisk forlænger kajen?

– Vi har nogle interne ting, der skal falde på plads. Men det regner vi, at det sker inden længe, siger Thomas Bendtsen, der dermed ikke røber for meget.

Under etape 1 af havneudvidelse gjorde Rønne Havn brug af en lignende mulighed, tilføjer havnedirektøren.


Pladsen ved Kanondalen er i denne uge blevet lukket for biltrafik, og arbejdet med at fælde træerne og rydde buskadset går snart i gang. Foto: Jacob Jepsen

Start ved Kanondalen

Der er et vist overlap mellem anlægsarbejdet ved Kanondalen og MT Højgaards store anlægsprojekt inde på havnen. Thomas Bendtsen har tidligere forklaret, at det skyldes, at lastbilerne skal krydse lossepladsgrunden for at bringe stenene ud til molen.

– Dette udbud er en totalentreprise med ret til forhandling, mens det bliver en hovedentreprise på lossepladsgrunden dernede. Det har lidt at gøre med, hvordan risikoen fordeles mellem bygherre og entreprenør, siger han.

I denne uge er grusvejen på pladsen ved Kanondalen blevet hegnet af, og arbejdet med at omdanne det tidligere rekreative område til havn går så småt i gang.

– Man vil kunne se allerede i denne uge, at entreprenøren går i gang nede på lossepladsgrunden med maskiner, fortæller havnedirektøren.