– Jeg føler virkelig, at det bliver mere engagerende og investerende og vækker et eller andet følelsesmæssigt, at der er tilstedeværelsen af en stemme, men at den ikke siger noget, at den ikke formulerer og artikulerer en eller anden handling. Det er det før-sproglige. Der er et sted før sproget, før man kan finde ud af at formulere sig. Jeg synes, det er vigtigt, at den stemme er der, siger han.
At stemmen ikke har en bestemt historie, den vil fortælle, får Kristian Finne Kristensen til at håbe, at den siger lige det, lytteren har brug for. Noget, der går ud over det artikulerede ord. Noget, der er større og mere vedkommende.
– Meget idealistisk oplever jeg, at der er ledig plads i musikken, og den plads er til lytteren. Det er lytteren, der er hovedperson. Jeg ved godt, at det virkelig er idealistisk eller naivt, siger han.
Derfor er han også forberedt på, at nogle med en kritisk, negativ hat på kan sige, at musikken er meningsløs. At den ikke giver nogen mening. Selv mener han, at den er meningsåben.