Glad butiksindehaver har oplevet en firedobling af omsætningen

Glad butiksindehaver har oplevet en firedobling af omsætningen
Hos Nexø Herremagasin ser man tilbage på en travl uge efter genåbningen. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 8. MAR 2021 • 08:57
Af:
Marie Hofman
| ABONNENT
8. MAR 2021 • 08:57

ERHVERV


Genåbning

En uge er gået, siden regeringen gav grønt lys for, at butikker igen må holde åbent.

Bornholms Tidende har spurgt en række erhvervsdrivende til den første uge i genåbning, og den peger på glade kunder, en omsætning langt over normalen og en coronavenlig opførsel blandt de handlende. En glæde, der også taler ind i en fornyet tro på den fysiske handel over for onlineshopping, siger Jan Bidstrup, formand for Rønne Handelsstandsforening.

– Nedlukning har åbnet mange kunders øjne for de fysiske butikker. 


En uge er gået, siden regeringen gav grønt lys til at store dele af detailhandlen igen kunne åbne.

Og hos Nexø Herremagasin ser man tilbage på en travl uge.

– Vi har i denne uge oplevet en omsætning, der er fire gange så stor som samme uge sidste år. Kunderne er meget glade for at kunne vende tilbage til den fysiske butik, og man kan virkelig mærke, hvor meget, det betyder for folk at kunne komme bare lidt ud, siger indehaver Magnus Andersen.

Han understreger, at ugens flotte omsætning også skal ses i lyset af, at man i butikken nu kører med forskudt udsalg, som ellers normalt ville have været forløbet i de lukkede måneder.

Øvelsen gælder nu om at få afviklet de mange vintervarer, inden de nye kollektioner lander. En øvelse, man nok ikke når i mål med, vurderer Magnus Andersen. Han kan dog allerede nu konstatere, at forårssalget har fået et flot startskud, der kan indhente meget af det tabte.

– Vi har haft en smule onlinesalg under nedlukningen, og det har kompenseret lidt. Men der er ingen tvivl om, at den fysiske kundekontakt jo er grunden til, at man har butik, og også det kunderne her kommer for, siger Magnus Andersen.

Nexø Herremagasin har under nedlukningen blandt andet eksperimenteret med online åbningsdage, hvor kunderne kunne modtage råd og vejledning over livechat. Men trods kreative virtuelle løsninger, kan Magnus Andersen glædeligt konstatere, at kunderne stadig gerne vil de fysiske butikker.

– Vi skal skabe en oplevelse for kunden og dermed give dem en reason to buy. Det gør vi blandt andet ved at fortælle om vores varer og vejlede kunderne på en måde, som onlineshopping bare ikke muliggør, siger Magnus Andersen.

Tror på en god sæson

Og selvom genåbningen stadig er pålagt restriktioner, der blandt andet omfatter et pålagt gulvareal på 10 kvadratmeter pr. kunde, oplever Magnus Andersen, at man fint lykkes med at håndhæve restriktionerne.

– Kunderne er rigtig søde til at overholde alle regler, og så er vi jo også en lille ø, der ikke er udfordret af samme slags befolkningstæthed som andre steder i landet – så vi vil jo ikke opleve, at kunderne bare vælter ind i butikken, siger Magnus Andersen, der nu også glæder sig over, at restriktionerne på Bornholm er blevet lempet yderligere end i resten af landet.

– Det har jo været en smule bittert her under nedlukningen for os på Bornholm, fordi vi ikke var så udfordret på corona som andre steder. Men jeg håber og tror også, at vi nu belønnet, fordi vi har færre restriktioner, som gør, at vi får en god sæson med mange turister, siger Magnus Andersen.

Indehaveren af Nexø Herremagasin planlægger derfor også at gentage sin succes med en sommerbutik i Svaneke, som åbner til påske.

– Jeg har købt nyt inventar til butikken og er nu igang med at sætte den i stand til at åbne i påsken, siger Magnus Andersen og fortæller, at sortimentet vil byde på varer meget tæt op ad Nexø Herremagasins, samt et mindre udvalg af tidligere udsalgsvarer.