– De savnede kan stadig være i skibet, sagde Lars Blohm, vagtchef ved Søfarts- og Flyveredningscentralen, samtidig til B.T.
– Det er alt for farligt at dykke ned i et skib, når det er frit. Det kan pludselig synke eller flytte sig, siger Valdemar Lindekrantz, kommunikatør ved Kystvagten, til Ystads Allehanda.
"Scot Carrier" er et noget større skib og er ifølge Forsvarets Operationscenter "sejlende". Skibet var på vej fra Salacgriva i Letland til Montrose i Storbritannien.
Undersøgelse er sat i gang
Den svenske kystvagt oplyste mandag formiddag, at man har påbegyndt en forundersøgelse om groft uagtsomhed til søs.
Danske læger, der kom til stedet i en redningshelikopter, bistod mandag morgen de svenske myndigheder med at tage blodprøver af besætningen på det britiske skib, der kolliderede med "Karin Høj".
Det gør man rutinemæssigt efter kollisioner. Formålet er at finde ud af, om nogen blandt besætningen har været påvirkede, oplyser Jesper Berthelsen, vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, mandag middag til Ekstra Bladet.
Prøverne vil blive analyseret i Danmark.
– Der skal en havarikommission ind i det her, og indtil da kan man ikke sige noget med sikkerhed, men det ligner, at det britiske skib er sejlet ind i det danske skib cirka midtskibs, siger Jesper Berthelsen til B.T.
– Det kan man se i og med, at skibet er væltet rundt på den måde, som det er. Hvis det var blevet ramt i stævnen eller i hækken, var det nok ikke væltet rundt på den måde. Det væltede meget hurtigt rundt med bunden i vejret, siger han.