– For os som familie var det her den allersidste mulighed for, at vores søn kunne få en skolegang. Hos DASK blev vi mødt af fagpersoner, der rummede ham og anerkendte, at han var traumatiseret af alle de års mistrivsel i skolen. De har formået at få ham ud af døren, ind i rummet, og vi er i gang med en rigtig god proces, sagde han til avisen dengang.
Opråbet blev hørt. Da kommunen uventet kunne råde over 12 millioner kroner ekstra, besluttede gruppeformændene fra alle partierne i kommunalbestyrelsen at frede DASK til og med 2022.
Et betydningsfuldt fællesskab
I dag, godt et halvt år senere, er Anders Bech kun blevet bestyrket i sin positive oplevelse af DASK.
– Jeg er fuldstændig blæst bagover af beundring over det sted. De har formået at ændre noget, så vi gik fra noget helt udsigtsløst til en fremtid. Det siger noget om, hvad det er, de kan. Det er en stor opgave, men set fra vores side, har de gjort det helt rigtigt. Børnene på DASK kommer med forskellige historier, men de har nok det til fælles, at de har lidt mange nederlag i folkeskolen. Nogle har diagnoser, nogle har angst, og de børn skal mødes meget individuelt, og det er det, de gør på DASK, fortæller Anders Bech.
Lige som Måne Mossin Karlsen fremhæver han også det fællesskab, som børnene får i DASK.
– Børnene oplever DASK som et fristed. Et sted, hvor de oplever at være en del af et fællesskab og have en positiv betydning i det fællesskab. Det, tror jeg, er nyt for mange af de her børn. Som forældre kommer vi der også selv tit, og det er skønt at opleve, børnenes rummelighed overfor hinandens behov og grænser, siger Anders Bech.
Fællesskabet og rummeligheden på DASK har ifølge ham rykket markant ved hans søns udvikling.
– Som familie kan vi jo mærke, at der er blevet arbejdet med den skolevægring, der opstod i følelsen af at være utilstrækkelig og misforstået, fordi kravene i skolen havde været helt skæve i forhold til vores barn. Vi ser ham blomstre, og vi ser nogle kompetencer og evner, som nu dukker op, fordi han føler sig tryg i det miljø, han er i, siger Anders Bech.

Børne- og skoleudvalgsformand Morten Riis fortæller, at man skal i gang med at evaluere specialtilbuddene og heriblandt DASK, inden man ved, hvad der i fremtiden skal ske med DASK. Foto: Jacob Jepsen