Feriegæster på jagt efter el: 'Kun to hurtigladere – og den ene virker ikke'

Feriegæster på jagt efter el: 'Kun to hurtigladere – og den ene virker ikke'
Karin Stausholm er vild med sin nye Audi Etron. Men det er lidt bøvlet at få strøm på batteriet på Bornholm. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 20. FEB 2021 • 17:20
| ABONNENT
20. FEB 2021 • 17:20

MILJØ

Det vil nok ikke være helt forkert at sige, at antallet af elbiler stiger voldsomt på Bornholm i sommerhalvåret. Man mærkede det allerede i 2018 og 2019, hvor Teslaerne lå i fast rutefart på kystvejen mellem Allinge og Svaneke eller sneglede sig gennem Gudhjem sammen med alle de almindelige håbløst forældede benzinbiler.

I 2020 fik Elon Musks lydløse batteribiler selskab af helt nye modeller fra Lamborghini og andre luksusmærker, som ikke kunne komme sydpå på grund af covid-virussen.

Kører ikke så langt i kulde

Alt tyder på, at højsæsonen 2021 vil følge det sammer mønster. Og det er jo godt, for turister har penge med. Der er bare et lille problem med den store tilstrømning af elbiler. Der er ikke ladestationer nok på Bornholm.

Det er den oplevelse Karin Stausholm har haft, siden hun for et halvt år siden købte en Audi Etron – familiens første elbil. Hun og hendes familie kommer jævnligt til Bornholm, og de har derfor førstehåndserfaring med de udfordringer, der er forbundet med at planlægge længere stræk i en elbil, som ifølge forhandleren godt nok kører 420 kilometer på et fuldt opladet batteri, men i realiteten, hvis det er koldt og man kører hurtigt, kun har strøm nok til at tilbagelægge 300 kilometer.

Men det selvfølgelig en helt anden historie.


Et ladestik er ikke bare et ladestik. Tesla har eksempelvis sit eget ladestik, som ikke kan bruges af andre elbiler. Der stilles i det hele taget store krav til både brugere og kommuner, når de skal finde rundt i elbilsjunglen, siger Karin Stausholm fra Frederiksværk. Foto: Berit Hvassum 

Af sted til Kæmpestranden

Karin Stausholm er læge med praksis i Birkerød. Hun og hendes mand har en privat ladestander hjemme i garagen i Frederiksværk – og det er en løsning, der giver god mening, hvis man kører korte afstande til daglig.

– Vi kører sjældent mere end 300 kilometer om dagen i københavnsområdet, siger hun.

Men det er en udfordring at køre på ren el, hvis man skal ud på længere strækninger. Ikke mindst hvis man gerne vil tilbringe et par dage eller fire på Bornholm.

Karin Stausholm gennemgår ladehistorikken for det seneste ophold på Bornholm med base i Muleby.

– Vi kom onsdag og ladede cirka 100 kilometer op, mens vi var inde og handle i Kvickly i Rønne i torsdags.

Fredag og lørdag virkede ladestationen i Rønne ikke, så derfor måtte familien Stausholm ind på deres app for at se, hvor der var aktive ladestandere på øen. Det tager en nat at oplade Audien på en 22-kilowatt-lader, som der er masser af på Bornholm. Men ikke i Muleby. Og familien havde ikke lyst til at efterlade deres nye bil ved en offentlig ladestander natten over.

Sidste år opstillede kommunen imidlertid en gratis 60-kiloWatt ladestation i Allinge og i Nexø i samarbejde med EU og FDM.

Stausholm satte derfor kursen mod Allinge. Efter et par timer på Kæmpestranden var der igen strøm på Audien.

Mormor-opladning

Undervejs tyede familien Stausholm også til en såkaldt mormor-opladning, hvor man kobler elbilens batteri til en almindelig stikkontakt via forlængerledning. En hel nat i et almindeligt lampestik i Muleby gav ti kilometer på batteriet. De blev brændt af på en tur til bageren lørdag formiddag.

Op til færgeafgangen lørdag eftermiddag trængte det store spørgsmål sig på: hvordan kommer man fra Muleby på Bornholm og hjem til Frederiksværk på et halvfladt batteri?

Ladestationen i Malmø ville være en oplagt mulighed. Her er opstillet en såkaldt Ionity 150 kiloWatt lynladestation. Den lader Audiens batteri fra 0 til 100 på tyve minutter.

Men lynladerstationer har også en bagside, siger Karin Stausholm.

– Købestrøm er dyrt. Når du oplader derhjemme, koster det to kroner pr. kilowatt. På ladestationer koster det fra seks til ni kroner pr. kilowatt, og lynladerstationerne er de dyreste. Vi var ved Vadehavet i efterårsferien, og da vi kom hjem regnede vi ud, at det havde været dyrere at køre på el, end hvis vi havde kørt på benzin, fastslår Karin Stausholm.

Vi har været for tidligt ude

Det er kommet lidt bag på familien fra Nordsjælland, hvor meget tid der egentlig går med at bekymre sig om batteriet, når man kører elbil.

– Det ligger hele tiden et sted i din bevidsthed, især når du skal ud på lange ture. Selvom det ikke får lov at fylde og præge det vi gør, så tænker vi alligevel, når vi skal herfra i dag (lørdag, red.), at så er vi nok nødt til at finde en hurtiglader i Ystad. Lige nu er der 150 kilometer på batteriet, det kan vi ikke nå hjem på. Vi kunne måske have nok til Malmø, hvor der er en lynlader, men vi når ikke hjem til Frederiksværk, siger Karin Stausholm.

Hun er ikke et sekund i tvivl om, at elbiler er fremtiden. Men der er et men.

– I virkeligheden har vi nok været for tidligt ude, set ud fra hvor svært det er at bevæge sig rundt i landet. Vi synes, det er en megafed bil, men vi har købt den for tidligt. Vi havde ikke forståelse for alt det her, før vi købte den. Det er først, når man bliver bruger og kommer herover, at man bliver klar over, at... det er ikke bare lige.


Der er efterhånden mange ladestandere på Bornholm. Men mange af dem har lav effekt, og det vil derfor tage natten over at lade et batteri op. Det skaber både kø og frustration hos elbilisterne. Grafik: Bornholm.Info

Infrastrukturen skal følge med

Efter et halvt år med elbil kommer der ikke direkte advarsler fra Karin Stausholms side. Men hun har fået en større forståelse for, at kommunerne ikke smækker ladestandere op på hvert gadehjørne. Udviklingen er ikke helt fulgt med de optimistiske salgstaler fra forhandlere.

– Det er en jungle, man bevæger sig ind i. Og det afholder måske nogle kommuner fra at gå ind i det. Kommunerne vil måske gerne promovere det grønne og skabe noget grønt, men det er ligeså svært for dem at gennemskue markedet.

Omvendt mener hun også, at politikerne bør medvirke til at gøre hverdagen lidt mere praktisk for de grønne bilister, når de nu mener, at det er så vigtigt at gøre verden grøn.

– Hvis man siger: Vi skal være grønne, vi skal omstille, vi skal udskifte, vi skal nå det inden 2030. ... Så bliver man også nødt til at skabe en infrastruktur, der gør det muligt at være det, siger hun.

Ønskeliste til Bornholm

Tilbage til Bornholm og højsæsonen 2021. Ifølge Karin Stausholm ville det skabe ro i sjælen hos elbilisterne, hvis der kom flere hurtigladere på Bornholm. Og da hun færdes hjemmevant på øen kan hun også udpege de kritiske steder.

– I har fire strækninger fra Rønne til Hammershus over Gudhjem ned til Svaneke. Det ville være perfekt, hvis der var to 50 kilowatt-stik hver af de steder.

Det ville også være rart med en hurtiglader mere i Rønne, siger hun og gerne et sted med mere end 30 minutters parkering, da det kan tage op til halvanden time at oplade et batteri på en 50 kilowatt-stander.

– Skal det virkelig gøre godt, skal man op på den der 150 kW, der lader op på 20 minutter. Det ville være lykken.

Efterskrift klokken 19.16: Familien Stausholm endte med at lade op til 52 procent på lynladeren i Malmø - kun 200 meter fra ruten. "Så er der rigeligt til resten af vejen hjem og den billige strøm i garagen", lød beskeden fra Sverige sent lørdag eftermiddag.