– Det ligger hele tiden et sted i din bevidsthed, især når du skal ud på lange ture. Selvom det ikke får lov at fylde og præge det vi gør, så tænker vi alligevel, når vi skal herfra i dag (lørdag, red.), at så er vi nok nødt til at finde en hurtiglader i Ystad. Lige nu er der 150 kilometer på batteriet, det kan vi ikke nå hjem på. Vi kunne måske have nok til Malmø, hvor der er en lynlader, men vi når ikke hjem til Frederiksværk, siger Karin Stausholm.
Hun er ikke et sekund i tvivl om, at elbiler er fremtiden. Men der er et men.
– I virkeligheden har vi nok været for tidligt ude, set ud fra hvor svært det er at bevæge sig rundt i landet. Vi synes, det er en megafed bil, men vi har købt den for tidligt. Vi havde ikke forståelse for alt det her, før vi købte den. Det er først, når man bliver bruger og kommer herover, at man bliver klar over, at... det er ikke bare lige.

Der er efterhånden mange ladestandere på Bornholm. Men mange af dem har lav effekt, og det vil derfor tage natten over at lade et batteri op. Det skaber både kø og frustration hos elbilisterne. Grafik: Bornholm.Info
Infrastrukturen skal følge med
Efter et halvt år med elbil kommer der ikke direkte advarsler fra Karin Stausholms side. Men hun har fået en større forståelse for, at kommunerne ikke smækker ladestandere op på hvert gadehjørne. Udviklingen er ikke helt fulgt med de optimistiske salgstaler fra forhandlere.