F-16-flyene er langt mindre på vingerne end for et år siden

F-16-flyene er langt mindre på vingerne end for et år siden
NYHED | ABONNENT | 8. AUG 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
8. AUG 2023 • 05:30

To af forsvarets kampfly er døgnet rundt på vagt i det såkaldte afvisningsberedskab. Men de to fly har været aktiveret langt færre gange i år end på samme tidspunkt sidste år, viser tal fra Forsvaret. Det kan der være flere forklaringer på, lyder det fra en lektor på Forsvarsakademiet.

Forsvarets afvisningsberedskab er i årets første syv måneder blevet aktiveret halvt så mange gange som på samme tidspunkt sidste år.

Det viser nye tal over aktiveringer af afvisningsberedskabet på Forsvarets hjemmeside.

I år er afvisningsberedskabet således kun blevet aktiveret 26 gange hvor antallet sidste år på samme tidspunkt var 51.

Afvisningberedskabet består af to F-16-fly, hvis opgave blandt andet er at hævde og håndhæve dansk suverænitet.

– Formålet med at have flyene på beredskab er, at de så med meget kort varsel kan reagere på aktiviteter i luften, der truer Danmarks sikkerhed eller udgår en trussel mod flytrafikken, skriver Forsvaret om afvisningsberedskabet på sin hjemmeside.

I langt de fleste tilfælde skyldes aktiveringerne af de to kampfly aktiviteter over Østersøen, der skal undersøges nærmere. Sidste år var det i ni ud af ti tilfælde - i år er det næsten lige så ofte, nemlig i 84,6 procent af tilfældene, oplyser Forsvaret.

– Når der ikke er - typisk russiske - flyvninger og aktivitet i Østersøen, så flyver vi jo heller ikke afvisningsflyvninger, lyder forklaringen fra Forsvarskommandoen over for Tidende.

Altså at der er mindre aktivitet i Østersøen?

– Lige præcis. Hvis der er aktivitet, flyver vi selvfølgelig altid. Hvis der ikke er aktivitet, er der ikke nogen grund til det, tilføjer Forsvarskommandoen.

Ifølge Peter Viggo Jakobsen, der er lektor på Forsvarsakademiet, er den mest nærliggende forklaring på de færre aktiveringer, at Rusland koncentrerer kræfterne om krigen i Ukraine.

– Vi har set, at russerne har brugt deres luftvåben noget mere dernede for at imødegå den offensiv, ukrainerne har sat i gang. Så det vil være en logisk forklaring på det, siger han.

– Det er jo primært noget, de gør for at sende politiske signaler. Derfor skal man ikke lægge for meget i, at det svinger lidt fra år til år, siger han om antallet af aktiveringer af afvisningsberedskabet.

Omvendt kan det mindre antal aktiveringer også skyldes, at Rusland har rettet sin opmærksomhed mod særligt to andre lande, der grænser op til Østersøen.

– Hvis du havde haft tilsvarende opgørelser over krænkelser i nærheden af Finland og Sverige, så kunne det jo være, de (aktiveringer af de to landes afvisningsberedskaber, red.) var steget der. Det vil sige, at man i stigende grad har fokuseret på at sende signaler til Sverige og Finland, der var på vej ind i alliancen (Nato, red.). Så der er også mulighed for regional forskydning, siger Peter Viggo Jakobsen, der dog understreger, at han ikke kender dataene for de to landes afvisningsberedskaber.

Sidste år var det danske afvisningsberedskabs travleste siden 2015, som er det år, listen over årlige antal afvisninger går tilbage til. Hele 80 gange måtte de to F-16-fly på vingerne - heraf gik turen til Østersøen 72 gange. Samtidig var det i februar 2022, at Rusland invaderede Ukraine og startede en krig mod landet.

– Hvis russerne troede, at man ved at krænke luftrummet rundt omkring langs Natos grænser kunne få vesten til at holde op med at øge deres støtte til Ukraine, så har de i hvert fald nu kunnet konstatere: det virker ikke, siger Peter Viggo Jakobsen og tilføjer:

– Så hvis det var en af grundene til, at man øgede aktiviteterne sidste år, så er det jo spild af ressourcer, for man kan jo nok godt bruge sit flybrændstof bedre andre steder end i nærheden af Bornholm.

Forsvarets afvisningsberedskab holder til på flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland. Et fremskudt beredskab har dog flere gange været etableret i Bornholms Lufthavn.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT