Jagerpiloten 'MET' elsker turen rundt om Bornholm

Bornholm set fra F-16 – i hurtig gengivelse. Foto: MET
BAGGRUND | ABONNENT | 12. AUG 2023 • 05:30
BAGGRUND | ABONNENT
12. AUG 2023 • 05:30

De er umulige ikke at høre, når de drøner forbi langs den bornholmske kyststrækning i lav højde. Men hvordan er det at være en jagerpilot, der flyver ud over Østersøen og afviser fremmede magter på tæt hold? Tidende har interviewet én.

For mange, mange år siden kørte den røde Sunbeam-stationcar om bord på færgen Povl Anker i Københavns Havn.

I bilen sad mor, far, lillebror og han selv - på vej til Bornholm for at holde ferie med den endelige destination Balka Strand Camping. Her brugte han blandt andet tid på Balka med at bygge sandslotte.

I dag - omtrent 40 år senere - besøger han stadig Balka Strand. Nu fra luften og i en fart, den lille Sunbeam ikke kan hamle op med.

– Hver gang jeg flyver forbi derude, tænker jeg: Hold kæft man, der sad du og byggede sandslotte engang.

MET, der er hans kaldenavn, er jagerpilot i Flyvevåbet. Den 26. juli var det sågar 30 år siden, han fløj en F-16'er første gang.

– I dag er jeg jo ikke top of the pop. I dag er jeg god nok - men for 20 år siden var jeg Preben Elkjær eller Michael Laudrup, hvis du kan huske dem.

I løbet af karrieren har han haft mere end 450 vagter på afvisningsberedskabet, der normalvis holder til på Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland. Han er altså en af de piloter, der af og til bliver sendt ud over Østersøen for at identificere og afvise russiske jagerfly.

– Jeg har jo set en masse gennem årene, og man kan godt sige, at dem, der er vant til at flyve ude i Østersøen - som os, svenskerne, polakkerne og de russiske piloter, der er i Kaliningrad - godt kender 'the game'. Vi kan godt sidde og vinke til hinanden.

– Men nogle gange hiver russerne nogle piloter ind, som ikke er vant til at flyve derude - og de kan godt være lidt mere aggressive. Vi er derude for at holde øje med, hvad der sker, for også at fortælle russerne, at vi ved, de er der. Vi kan se, I kommer nu og vi følger jer rundt. Men vi er der ikke for at eskalere noget. Vi er der ikke for at provokere. Så hvis de er lidt 'touchy', holder vi os bare på lidt større afstand, fortæller han.

I gymnasiet vidste han ikke, hvad han ville. Top Gun havde lige været i biografen, og han kunne godt se det charmerende i at køre på motorcykel uden hjelm, spille beachvolly i bar overkrop, kysse piger og flyve jagerfly. Men – man skulle binde sig i 10 år, og det kunne han ikke overskue. I hvert fald ikke i første omgang.

Det var først efter en tid i hæren som sergent og senere løjtnant, at han så en plakat i cafeteriet på kasernen i Næstved, hvor der stod: Pilot i Flyvevåbnet? Ring til det her nummer.

– Så kom jeg til optagelsesprøve og har nu fløjet jagerfly i 30 år.

 

MET. Foto: Casper Tybjerg

 

Da afvisningsberedskabet kom til Bornholm

Siden da har MET både været udsendt på Balkan, i Afghanistan, i Irak og i Libyen. Hjemme i Danmark er hverdagen dog som mange andres: mandag til fredag fra 7.30 til 15.30.

Sidste år blev arbejdsdagene med ét forandret i en periode for MET, selvom det stadig var inden for landets grænser. I februar blev et fremskudt afvisningsberedskab nemlig etableret på Bornholm på grund af den anspændte situation på grænsen mellem Rusland og Ukraine, der siden resulterede i en krig mellem de to lande. MET var samlet chef for det fremskudte beredskab på Bornholm i to måneder, som førte til meget arbejde både i hverdage og i weekender.

– Der er selvfølgelig noget med at vise rent politisk, at vi mener det alvorligt: Nu sætter vi to F-16 herover, så nu skal I ikke begynde på noget. Men det var lige så meget også fordi vi ikke vidste, hvad de kunne finde på, siger MET om tiden efter russerne indledte krigen i Ukraine.

Det fremskudte afvisningsberedskab var til stede i Bornholms Lufthavn næsten hele sidste år. I dag er situationen en anden, og hvor F-16-flyene blev aktiveret hele 80 gange sidste år, er det tal kun 26 i løbet af de første syv måneder i år. Beredskabet er heller ikke permanent til stede på Bornholm længere.

– Det kan godt være, de (russerne, red.) flyver lidt mere, men det er ikke uden for normalbilledet. Så i stedet for, vi er der hele tiden, kan vi tage derud (til Bornholm, red.) en gang om måneden eller hver anden måned. Det kan godt være, vi holder kortene tæt, og der ikke er nogen, der får at vide, hvornår vi er der. Vi viser bare, at vi kan være der hurtigt og operere, siger MET.

I år har han eksempelvis været på Bornholm i en uge for at arbejde i det fremskudte afvisningsberedskab. Og skulle det blive nødvendigt, kan et permanent beredskab igen blive aktiveret i løbet af ganske kort tid, slår han samtidig fast.

Men sidste år var der jo det største antal aktiveringer for afvisningsberedskabet i mange år. Så der har vel været mere aktivitet for jer?

– Der har været mere aktivitet, men vi har jo nok også været lidt mere oppe på mærkerne end tidligere. Jeg skal ikke kunne sige det, men det kan også godt være, de (russerne, red.) har fløjet noget mere. Det har de højst sandsynligt. Men hvor man før sagde: Arrrgh, lad os lige se, hvad det bliver til, så har lunten fra vores side måske været nul, kunne jeg forestille mig, siger MET og tilføjer:

– Vi har ikke lige ventet fem minutter ekstra. Der er bare blevet sagt: I luften, og så må vi se, om det er noget.

Vi er forholdsvist tyndhudede

MET lægger samtidig heller ikke skjul på, at det ikke er uden belastning af Forsvaret at etablere det fremskudte afvisningsberedskab på Bornholm. Da han startede i Flyvevåbnet i 90'erne, var der seks kampeskadriller i Flyvevåbnet og mere end 100 kampfly.

– Vi kunne bare sende en eskadrille derover (til Bornholm, red.). Den kunne være der hele året.

I dag er der kun én eskadrille tilbage.

– Så er det jo en forholdsvis større procentdel man tager. Jo mindre man er organisatorisk, jo større en procentdel er det at sende to fly og 10-11 mand derover, siger MET, hvorefter han tilføjer:

– Så det er klart, at jo mere tyndhudet du er, jo hårdere er den belastning for dig. Og man kan godt sige uden at genere nogen, at vi er forholdsvist tyndhudede nu her.

MET lægger derfor heller ikke skjul på, at Forsvaret i mange år har været styret af økonomien.

– Man skal spare. Så småt som muligt og så billigt som muligt, har været mantraet i Forsvaret i de sidste 15 år. Det har ikke været fordi, vi skulle være verdens bedste længere.

Det er jo blevet noget mere aktuelt nu, det med fokus på Forsvaret, må man sige?

– Det er jo en kæmpe omstilling, man skal i gang med. Nu har alle gået og tænkt, at det skal være så småt som muligt, så billigt som muligt. Nu skal vi til at tænke på, at vi skal puste os lidt op igen.

Spareøvelser har haft den konsekvens, at MET i dag flyver mindre end han gjorde, da han var 'noget af det skarpeste i butikken'. For 30 år siden fløj man som jagerpilot minimum 180 timer om året. Hvis man flyver 100 timer om året nu, er man heldig, lyder det.

– I dag bliver jeg også nødt til at læse noget mere og hoppe noget mere i simulatoren for at holde mig up to speed.

Der er da også en helt automatisk udløbsdato for enhver Top Gun. I princippet kan man flyve til man er 60 år. Men i det øjeblik man bliver klassens "tykke dreng", skal man stoppe. Og helst lidt før, lyder det fra MET.

– Det er jo lidt sådan en elitesport, hvis man kan kalde det det - for du skal virkelig holde dig up to speed. Det kræver også, at man holder sig skarp og får læst tingene og øvet. Så længe man er rimelig fornuftig til det, så er det skidesjovt.

 


Gudhjem set fra F-16. Foto: MET

 

Elsker at flyve rundt om Bornholm

Senere i år ankommer Forsvarets første F-35-kampfly til Danmark. Næste år overtager de nye fly afvisningsberedskabet, og i 2027 er F-35 fuldt implementeret i Danmark. Lige nu ligger det dog ikke i kortene, at MET skal omskoles til at flyve den nye type kampfly.

– Jeg flyver forhåbentlig F-16, indtil den ikke flyver mere, siger han.

Ifølge den seneste melding fra Forsvarsministeriet udfases F-16-flyene i 2025. Indtil da er det nok ikke sidste gang, MET gør det, han synes er noget af det fedeste – nemlig en tur rundt om Bornholm i lav højde.

– Jeg elsker det.

For ud over at dyrke det faglige i jobbet som jagerpilot – sat på spidsen: At skyde missiler, sørge for man ikke bliver skudt, som er meget intenst – er der også en anden del af jobbet.

– At flyve i det her aerodynamiske vidunder en tur rundt om smukke Bornholm er et visuelt joy (nydelse, red.), siger MET.

– Jeg får et visuelt kick hver gang.

Som det skete med familien dengang for mange, mange år siden, pakkede MET forrige år bilen og kørte til Bornholm for at holde ferie med sin bedre halvdel og to børn. Samme konstellation. Blandt andet med en tur til Balka Strand - måske med en kommende jagerpilot på bagsædet?

– Det var en helt fantastisk forlænget weekend, siger MET.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT