– Der er selvfølgelig noget med at vise rent politisk, at vi mener det alvorligt: Nu sætter vi to F-16 herover, så nu skal I ikke begynde på noget. Men det var lige så meget også fordi vi ikke vidste, hvad de kunne finde på, siger MET om tiden efter russerne indledte krigen i Ukraine.
Det fremskudte afvisningsberedskab var til stede i Bornholms Lufthavn næsten hele sidste år. I dag er situationen en anden, og hvor F-16-flyene blev aktiveret hele 80 gange sidste år, er det tal kun 26 i løbet af de første syv måneder i år. Beredskabet er heller ikke permanent til stede på Bornholm længere.
– Det kan godt være, de (russerne, red.) flyver lidt mere, men det er ikke uden for normalbilledet. Så i stedet for, vi er der hele tiden, kan vi tage derud (til Bornholm, red.) en gang om måneden eller hver anden måned. Det kan godt være, vi holder kortene tæt, og der ikke er nogen, der får at vide, hvornår vi er der. Vi viser bare, at vi kan være der hurtigt og operere, siger MET.
I år har han eksempelvis været på Bornholm i en uge for at arbejde i det fremskudte afvisningsberedskab. Og skulle det blive nødvendigt, kan et permanent beredskab igen blive aktiveret i løbet af ganske kort tid, slår han samtidig fast.
Men sidste år var der jo det største antal aktiveringer for afvisningsberedskabet i mange år. Så der har vel været mere aktivitet for jer?
– Der har været mere aktivitet, men vi har jo nok også været lidt mere oppe på mærkerne end tidligere. Jeg skal ikke kunne sige det, men det kan også godt være, de (russerne, red.) har fløjet noget mere. Det har de højst sandsynligt. Men hvor man før sagde: Arrrgh, lad os lige se, hvad det bliver til, så har lunten fra vores side måske været nul, kunne jeg forestille mig, siger MET og tilføjer:
– Vi har ikke lige ventet fem minutter ekstra. Der er bare blevet sagt: I luften, og så må vi se, om det er noget.
Vi er forholdsvist tyndhudede
MET lægger samtidig heller ikke skjul på, at det ikke er uden belastning af Forsvaret at etablere det fremskudte afvisningsberedskab på Bornholm. Da han startede i Flyvevåbnet i 90'erne, var der seks kampeskadriller i Flyvevåbnet og mere end 100 kampfly.
– Vi kunne bare sende en eskadrille derover (til Bornholm, red.). Den kunne være der hele året.