En helt særlig tur rundt i Danmark sluttede på Store Torv

En helt særlig tur rundt i Danmark sluttede på Store Torv
Rytterne ankom anført af to motorcykler, der banede vejen. Kortegen af cykler blev sluttet af en servicebil, der har fulgt dem igennem Danmark. Foto: Jens-Erik Larsen
FRITID | RØNNE | ABONNENT | 17. JUL 2021 • 16:30
FRITID | RØNNE | ABONNENT
17. JUL 2021 • 16:30

Store Torvegade var fyldt med mennesker. Det samme var Store Torv. Men stille og roligt begyndte folk at trække til siden på gågaden. Ligesom når Tour de France-feltet passerer igennem byer, hvor folk står og hujer og hepper på fortorv og i vejkanter, ligesådan så det ud, da Team Rynkeby Bornholm lørdag vendte hjem og kørte i mål. Anført af to motorcykler cyklede de igennem Store Torvegade og videre under et stort oppusteligt mål ved ankomst til Store Torv.

Det var et lidt atypisk mål i år. Normalt så plejer det gule hold at cykle fra Danmark, og målet plejer at hedde Paris. Omstændighederne har dog været meget anderledes i år, og derfor blev årets cykeltur en rundtur i det danske land. Team Rynkeby Bornholm var i år bestående af 34 personer på cykler. Dertil var også flere hjælpere, motorcykler og støttebiler afsted sammen med cykelholdet. De drog afsted for otte dage siden.

I deres gule uniformer lignede det en stor gul organisme, der vendte hjem, og som snoede sig igennem gågaden og i mål. Der var ingen spurt om sejren, som man ser det i fjernsynet, for i dag blev de alle fejret som vindere og hjemvendte helte.

 

Ingen Paris?

På scenen ved Store Torv stod en speaker og tog imod dem, da cykelholdet stillede sig foran scenen.

 

Kom i helskindet igennem? Spørger speakeren.

 

– Ja! Bliver der svaret i kor.

 

Var det træls at cykle i Danmark og ikke til Paris? Spørger speakeren efterfølgende.

 

Nej! Svarer holdet enstemmigt tilbage.

 

Normalt når Team Rynkeby Bornholm er afsted, så er cirka halvdelen på holdet garvede ryttere. De har prøvet turen til Paris mindst én gang. Den anden halvdel er nye, og de er med på turen for første gang. Men i år var turen ny for alle. Og selvom målet i år ikke var at stå under Eiffeltårnet, så var cykelholdet alligevel forbi Paris. Faktisk startede de i Paris denne gang. De tog bussen over både Øresund, Storebælt og Lillebælt for derefter at nå til Paris. Ifølge Wikipedia bor der 12 mennesker (målt i 2009) i Paris. Byen ligger godt 7,5 kilometer fra Lemvig og er også del af den vestjyske kommune.

Her bliver godt nok ikke fejret Bastilledag, ellers spist croissanter i samme grad som i den franske hovedstad. Men nu kunne Team Rynkeby Bornholm altså sige, at de også var i Paris i 2021, uden at det er en løgn.

Og selvom cykelholdet aldrig nåede længere sydpå end den dansk-tyske grænse, har det alligevel været en fantastisk tur, fortæller de.

 

Knib mig i armen

En af holdets erfarne ryttere er Angelo Parente, der også er kontaktperson for Team Rynkeby Bornholm. Det er niende gang, at Angelo cykler med Team Rynkeby Bornholm. Men det er første gang, at han er med på en tur, hvor ingen landegrænser krydses. Men det har ikke gjort turen mindre spændende. Tværtimod synes Angelo, at turen har været så god, at han fremover ikke ville have noget imod at målet ikke hed Paris, når Team Rynkeby Bornholm er afsted. Det kunne ligeså godt være Silkeborg eller den anden Paris ved Lemvig, for Angelos skyld.

Angelo Parente har været med hele ni gange. Det er inklusiv den nyligt overstået tur. Han synes, at denne gang har været en af de bedste. Foto: Jens-Erik Larsen

– Jeg forstår godt nogle af de andre og nye, at de gerne vil opleve at cykle til Paris. Det er også fedt. Men nu har jeg efterhånden også prøvet det et par gange. Og jeg synes faktisk, den her tur har været mindst lige så god, siger Angelo Parente.

Fra Paris i Vestjylland cyklede de sydpå ned mod grænsen. Herfra tog de færgen fra Fynshav til Bøjden på Sydfyn.

– Velkommen til de sydfynske alper, fik holdet straks af vide af en forbipasserende bil, da de ankom med færgen.

Turen gik videre til Odense og videre til Aarhus. Herefter en ny færge til Sjællands Odde, hvor de cyklede til Holbæk og Helsingør og videre hjem. Et kig på Angelos cykelcomputer fortæller ham, at de lige nåede at passere 1000 kilometer sammenlagt. Den længste strækning de fik lagt bag sig på én dag var på 205 kilometer. Derfor er det også et par ømme stænger, der sidder på Angelo Parente.

– Jeg kan bare sige, det er altså ikke kun på Bornholm, at vi har vilde bakker, siger Angelo Parente.

Han er glad for, at han har fået denne oplevelse. På en cykel, der ser man bare mere natur og landskab, understreger han.

– Da vi kørte nede ved grænsen tænkte jeg, at der var helt enormt flot. Det tænkte jeg også, da vi cyklede ved Silkeborg og søerne omkring. Jeg var nødt til at knibe mig i armen, fordi jeg ikke kunne tro på, at der kunne være så flot, på de veje vi cyklede, siger Angelo Parente.

Udover den flotte danske natur, der overraskede Angelo Parente, så var der også stor dansk opbakning rundt omkring.

– Folk har simpelthen været så flinke og overraskende søde. Trafikken har opført sig pænt, når vi kommer og fylder vejen på cyklerne. Og de små byer tager godt imod os. I Gudum kom nogle af vores hjælpebiler tidligt ind. Her snakkede de med en ældre dame om, at vi kom. Hun var nærmest rundt at stemme dørklokker i hele byen, så vi kunne få i varm velkomst. Måden folk har taget imod er nok det mest imponerende ved denne tur, siger Angelo Parente.

Men én ting er, som det altid plejer. Rytterne iblandt har det bare rigtig godt sammen, forsikrer Angelo os om.

– Vi har et helt fantastisk fællesskab. Og holdånden er den samme uanset om det hedder Paris eller Gudum. Det er bare helt fantastisk at være afsted.

 

En velkomstfest

Efter otte dage på cyklen var der naturligvis også flere fremmødte, der var glade for at kunne tage imod nogle af deres kære, der i dag var iklædt gult lycra. Men der var nærmest ikke tid til at hilse dem velkommen. Straks da de ankom, blev cykelrytterne bedt om at parkere cyklen. Nu skulle de rundt at sælge lodder i den gode sags tjeneste.

Stemning var god stemning på Store Torv, hvor Team Rynkeby Bornholm udover salg af lodder havde sørget for andre små konkurrencer og salg af øl og pizza. Der var blandt andet mulighed for at cykle op ad Snorrebakken, hvor man konkurrerer på tid. Der var to home-trainers placeret i et telt på torvet. En home-trainer er en stillestående cykel med modstand på, der her var indstillet efter en modstand, der svarer til den på Snorrebakken.

Der blev rykket og drejet i nøglen for at få den til at passe. Men der var altså kun én nøgle, der passede til låsen, så man kunne få cyklen til en værdi af 8000 kroner. Foto: Jens-Erik Larsen

Derudover stod der også en splinterny racercykel på torvet, man kunne få nøglen til. Problemet var bare, at der var en metalkæde rundt om cyklen med én lås til. Men der var 200 nøgler at vælge imellem, og hver nøgle kostede 100 kroner. Derfor var der mulighed for at købe en dyr nøgle i første omgang, der kunne blive til en meget billig og ny racercykel til en værdi af 8000 kroner.

Alle penge tjent gik ubeskåret til Team Rynkeby Fonden.

Og hvorfor er det så, at de kører rundt i gule trøjer og samler penge ind? Og til hvad?

I 2002 blev det første hold under navnet "Team Rynke" sendt fra Ringe på Fyn til Paris i Frankrig. Det var egentlig ikke ment som velgørenhed, men holdet kom tilbage med et overskud fra Rynkebys sponsorat, som de donerede videre til Børnekræftafdelingen på Odense Universitetshospital. Og det blev altså starten på den landsdækkende velgørenhedsorganisation, der samler penge ind til børn med alvorlige og kritiske sygdomme. Det gør de udelukkende igennem donationer og sponsorater.

Og faktisk har Team Rynkeby også hold i alle nordiske lande, samt Tyskland, Schweiz, Estland blandt flere lande i Europa.

Hvor turen går hen næste år tør Angelo Parente ikke spå om. Men hvis ikke det bliver Paris, så er Angelo sikker på, at det nok skal blive en fantastisk tur uanset.