Ligeledes har man finansieret 4 nye elbusser med statslig hjælp for at skabe forudsætningerne for en videre udrulning af elbusserne på hele øen.
At omkalfatre den kommunale køretøjsflåde er en dyr affære. 4 busser kostede i omegnen af 16 mio. kr. og de kommunale personbiler steg med 3 mio. i forventede udgifter i det nye udbud. Dertil kommer der så ladestandere, værkstedsfaciliteter mm. Alt i alt kan bornholmerne se frem til uoverskueligt store anlægsinvesteringer, når der er i omegnen af 36 busser som ville skulle skiftes i de kommende år.
Derfor ønsker Dansk Folkeparti at sende arbejdet med den grønne mobilitet til folkeafstemning i forbindelse med det kommende kommunalvalg således, at den kommende kommunalbestyrelse har et folkeligt mandat at arbejde videre på, eller har fået klar besked fra bornholmerne på, at det er den nære velfærd, som der skal fokuseres på.
Det er Dansk Folkepartis hensigt, at der skal afholdes to til tre debatter og laves oplysende materiale forud for afstemningen, så bornholmerne får så mange fakta som muligt forud for at de skal sætte deres kryds, og på den måde nemmere kan forholde sig hvilken påvirkning at en omlægning får på klimaet, CO2 regnskab, likviditet, drift og for de muligheder for at kunne have brugt pengene på noget andet."