Men Knud Jensen er alene på stationen. Den 21-årige afløser sprinter frem og tilbage mellem kontoret og signalet. Bommen skal hæves og sænkes over Haslevej, så trafikken kan komme igennem. Der skal sælges billetter. Rejsegods skal håndteres. Passagertoget er propfyldt med turister, og togføreren beder utålmodigt den unge afløser om at få lov til at køre. Men Knud Jensen vil ikke sende toget afsted, før han har talt med Nyker.
Bremserne virkede ikke
Her blev den måske største ulykke forhindret. Et sammenstød mellem de løbske godsvogne og et passagertog med over 60 passagerer ombord ville have endt fatalt.
Sten Møller har tænkt scenariet igennem.
– Jeg har faktisk skrevet den kontrafaktiske historie, men det må man jo ikke. Det er en skræmmende tanke. Hvad ville der være sket, hvis Knud Jensen ikke havde holdt Allinge-toget tilbage?
Sten Møller underviste i fysik og matematik, da han var aktiv. Først på skolen i Svaneke, så på erhvervsskolen i Rønne og til sidst på Nexø Skole. Han har sammen med sin svigersøn analyseret, hvad der gik galt med de 18 godsvogne.
– Der var bremser på godsvognene, og togføreren, Carl Petersen, havde trukket to af dem, siger Sten Møller.
– Men vognene var så tungt lastede, at bremserne faktisk ikke virkede.
Sten Møller forklarer, hvordan bremserne på de gamle godsvogne var fastgjort på selve vognen. Når en vogn var tungt lastet, sank den ned i fjedringen og reducerede derved bremsens effekt markant.
– Bremserne på passagertogene var meget bedre, siger Sten Møller, der også har målt hældningen på strækningen mellem Nyker og Rønne. Så snart godsvognene var igennem selve Nyker, begynder det at gå nedad, og på det stykke, hvor jernbanen passerer viadukten over Blykobbe Å, er hældningen på 12 promille.