– Han kunne jo alligevel ikke nå at gøre noget, siger Sten Møller, der tydeligvis morer sig ved tanken om den koldblodige stationsmester på Rønne H.
Mens Anders Langberg spiller de sidste kort, springer banearbejderne rundt på Hans Peter Andersens kommando. Trafikassistenten har besluttet at dirigere de løbske vogne derhen, hvor de kan forrette mindst skade. Det vil sige over på spor 4, hvor de som det første vil ramme en tom godsvogn. Endestationen er remisen. Her stopper sporet simpelthen.
Hans Peter Andersen løber ud mod sporskiftet ved indkørslen til stationen og får en banearbejder til at skifte fra hovedsporet til spor 4. Da de 18 vogne er fremme, sakser han sporet i håb om at afspore så mange vogne som muligt. Da den første godsvogn er fløjet af sporet, skubber Hans Peter Andersen af alle kræfter til sporskifterarmen, så de løbske godsvogne kører ind på spor 4, og springer for livet.
Blot 12 minutter efter at Carl Petersen så de 18 godsvogne forsvinde fra Nykær Mejeri, ender det 170 tons tunge friløb i remisen for enden af spor 4 på Rønne H. De første seks godsvogne går i saksen og afspores, mens resten splintrer de sveller, Hans Peter Andersen og en banearbejder har placeret på sporet ind til remisen. Resten ramler ind i remisen med et brag. Efter otte kilometers ukontrolleret kørsel ned ad bakke fra Nykær Mejeri til Rønne Havn står de 18 godsvogne endelig stille. Efter 30 sekunders stilhed lyder endnu et brag. Det er hele remisen, der falder sammen. Taget lander oveni de sønderknuste godsvogne, stykgods, madvarer og kul ligger spredt på jorden mellem splintret træ og nedfaldne tagflader. En blanding af chok og lettelse breder sig på banearealet. Det er slut.
Forfremmelse og et guldur
Sten Møller kan stadig blive berørt ved tanken om, hvor galt det kunne have gået, den julidag i 1936. Ligesom han kan blive berørt ved tanken om de to unge mænd på henholdsvis 21 og 36 år, der forhindrer ulykken i at ske.