– Mange af de fremmødte familier oplever dog udfordringer med skolevægring hos børnene og mangelfulde rammer i forhold til at kunne gå i skole, sagde Karina Bundgaard. Fælles for dem alle er dog, at de både indledende og undervejs i deres sagsforløb har oplevet at blive mødt med en modstand, der fra starten har gjort den kommunale kontakt opslidende.
– Når vores borgere rækker ud og beder om hjælp til deres børn, så er det fordi, at der er et behov. Ingen ønsker at have en sag i kommunen. Men i stedet for at prøve at bygge familierne op til også at kunne løfte rigtig mange af opgaverne selv, så bryder man dem ned. Der bliver ikke lyttet, når forældrene påpeger, at der er et behov og en funktionsnedsættelse hos deres barn, og desværre ser vi, at der mange steder i kommunen begynder at snige sig en stemning ind af, at man antyder, at forældrene ikke opdrager deres børn ordentligt, eller at det skyldes, at noget i familien ikke fungerer, sagde Karina Bundgaard.
Kan ende i selvmedicinering
Som resultat går der derfor ofte længe fra en familie henvender sig til, at den konkrete vurdering af barnets behov igangsættes, fortalte Karina Bundgaard.
– Vi ser i nærmest alle sager, at man er enormt længe om at finde ud af, hvad behovet er. Det skyldes også, at kommunen ofte nøler i rigtig lang tid med at igansætte en udredning, og så oplever vi den her udmattelseskamp, hvor forældrene skal blive ved med at fastholde, at der er et behov, fortalte Karina Bundgaard.