– Hvis vi ser noget, der er på kanten af det fornuftige, så finder vi en måde at mitigere (nedsætte risikoen, red.) på, der gør det mere sikkert. Hvis vi for eksempel flyver et sted hen, hvor man mener, at der er en risiko for, at deres strømanlæg kan bryde sammen, jamen så flyver vi kun i dagslys. Vi flyver først, når vores safety-folk og vores flyvechef og piloterne har sagt god for det. Og vi er så rutinerede, at vi ved, hvad vi skal kigge efter, siger Jesper Rungholm.
Nye tider for taleban
Det er selvfølgelig ikke så smart, at der løber folk rundt på landingsbanen. Men udover det, er det så i dine øjne sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lande i Kabul?
– Det blev meldt ud i går (tirsdag, red.), at amerikanerne indenfor kort tid vil åbne op for civil flyvning fra Kabul. De har fået et hegn op at stå igen, de har fået en flyveledelse op at køre, så man kan snakke med nogen på radioen, alle de ting, der skal være der. Og hånden på hjertet: det er jo også i Talebans interesse, at tingene normaliseres.