Et aspekt i overvejelserne om salg af klippekort er mængden af kontanter, som chaufførerne skal sidde med i bussen. Ifølge BAT har det kommunalt ejede trafikselskabs chauffører ansvaret for en langt større kontantbeholdning end andre steder i landet. Værdien af billetter, klippekort og byttepenge på busserne har BAT optalt til i alt optalt til cirka 1.100.000 kroner, der er fordelt blandt alle chaufførerne, og flere chauffører har kontante beholdninger på mere end 20.000 kroner.
"BAT er det eneste trafikselskab i Danmark, hvor chaufførerne har så store kontante beholdninger, og der er et stort ønske hos chaufførerne om at få vilkår, der svarer til de øvrige trafikselskaber i Danmark med kun salg af kontantbilletter og en beskeden kontantbeholdning i byttepenge – typisk en beholdning på 500 kroner," står der i sagsfremstillingen fra seneste natur- og miljøudvalgsmøde.
Ved ikke at tilbyde salg af klippekort på busserne kan chaufførerne desuden spare tid.
"Det er administrativt tungt for chaufførerne at håndtere kontanter og klippekort. Ligeledes er ekspeditionstiden i bussen ved salg af klippekort noget længere end ved salg af kontantbillet," skriver kommunens administration endvidere.