Gør han ikke det, tager det noget af brodden af scenarie 3, hvor Claus Larsen-Jensen får en stort set genvalgt socialdemokratisk gruppe med sig i salen. Er Thors derimod også blandt mellem seks og otte genvalgte socialdemokrater, åbner det for en sandsynligvis besværlig dynamik mellem en borgmester Larsen-Jensen med lang generel politisk erfaring, men ingen personlig erfaring med kommunalpolitik – og en socialdemokratisk gruppe med årelang erfaring, ikke mindst hos Thomas Thors, Bente Helms og Jonna Nielsen.
Kan og vil de og andre da give en borgmester Claus Larsen-Jensen det lederskab og den frihed til at sætte en ny retning, som han allerede har fortalt, at han i så fald vil gøre? Eller vil vi nærmere se Larsen-Jensen i jævnlige slet skjulte kampe om få lov til at fylde det embede ud, som først socialdemokraterne selv og dernæst de bornholmske vælgere da vil have valgt ham til? I et blødt scenarie 3 vælger de genvalgte socialdemokrater i stedet rollerne som loyale løjtnanter for Claus Larsen-Jensen, sandsynligvis mod en ret udstrakt grad af selvstyre i de politiske udvalg, et privilegium de aldrig rigtig nød under Winni Grosbøll.
Endelig er der så scenarie 4. Det er i betydelig grad det mest vidtrækkende, for det indebærer Claus Larsen-Jensen som sandsynlig borgmester og under alle omstændigheder leder af en socialdemokratisk gruppe, der er blevet helt eller meget tæt på helt skiftet ud. Det vil føre til den helt sjældne tilstand, at resten af kommunalbestyrelsen naturligt nok vil være betydeligt bedre inde i sagerne end både borgmesteren og resten af hans gruppe, alternativt det ledende parti i oppositionen.
Endnu mere end scenarie 3 vil nummer 4 tvinge arbejdshesten Claus Larsen-Jensen ud i et nærmest umenneskeligt stort stykke arbejde med at læse op på politiske sager fra de seneste 4-5 år – uden eller stort set uden nogen partifæller, der også var til stede, til at støtte ham i det. Modsat vil scenarie 4 sandsynligvis give Larsen-Jensen en lettere gang på jord på partiets indre linjer, hvor en helt eller tæt på helt nyvalgt gruppe ikke vil have travlt med meget andet end at lære – og slet ikke med at udfordre en alt andet lige erfaren borgmester med blandt meget andet 11 år i Folketinget bag sig.
Ud over de hovedbrud, der knytter sig til det, vil scenarie 4 vil give Claus Larsen-Jensen et enormt manøvrerum til at tage først sit parti og dernæst Bornholm i den retning, som han ønsker. Scenarie 4 kan betyde en helt kolossal fornyelse, men også på bekostning af den kontinuitet, som der vil være intet eller kun vældig lidt tilbage af.
Først vælger de cirka 300 medlemmer af Socialdemokratiet i marts at lukke ned for enten scenarie 1 og 2 – eller for scenarie 3 og 4. I november vil Socialdemokratiets andel af de cirka 25.000 bornholmere, der stemmer ved et kommunalvalg, have det sidste valg mellem deres hænder, når de står i boksen. Udfaldene af valgene i marts og november spænder fra en ret forudsigelig status quo over to dynamiske mellemscenarier til endnu en gigantisk eksplosion i bornholmsk politik, ret præcis et år efter Winni Grosbøll lod den første bombe springe ved at annoncere sin afgang. Præcis så kolossale er kontrasterne i det valgår, der nu er i gang.