– Jeg har selv været ene pige i en klasse med 32 ingeniører, fortæller iværksætteren, der uddannede sig til svagstrømsingeniør som en af de første kvinder i landet.
High5Girls forsøger at skubbe flere piger i retning af de videregående uddannelser inden for teknologi og naturvidenskab, som på engelsk betegnes som STEM-uddannelser, og Marianne Andersen forklarer, at det vil være godt for samfundet og virksomhederne, at begge køn er stærkere repræsenteret i skabelsen af ny teknologi.
– Hvis du spørger mig, har det ikke så meget at gøre med ligestilling, men mere med diversitet. Vi skal have forskellige øjne på teknologi, for vi skal allesammen bruge den.
Hun anerkender, at mænd og kvinder fysiologisk er forskellige, og at forskellene fra naturens side vil have en indvirkning på, hvilke erhverv kønnene vælger. Den store overvægt inden for ingeniørfag og softwareuddannelser kan dog ikke forklares ad denne vej, mener hun.
– Lige præcis inden for robotteknologi, programmering og andre tekniske uddannelser burde de biologiske forskelle ikke have nogen betydning, siger Marianne Andersen, der mener, at uddannelsernes opbygning overvejende tilgodeser mænd.
– Mange af uddannelserne er udviklet af én bestemt type personlighed. Rollemodeller er vigtige. I nogle rapporter om robotteknologi ser du kun mænd på billederne, siger hun.