Hun anerkender, at mænd og kvinder fysiologisk er forskellige, og at forskellene fra naturens side vil have en indvirkning på, hvilke erhverv kønnene vælger. Den store overvægt inden for ingeniørfag og softwareuddannelser kan dog ikke forklares ad denne vej, mener hun.
– Lige præcis inden for robotteknologi, programmering og andre tekniske uddannelser burde de biologiske forskelle ikke have nogen betydning, siger Marianne Andersen, der mener, at uddannelsernes opbygning overvejende tilgodeser mænd.
– Mange af uddannelserne er udviklet af én bestemt type personlighed. Rollemodeller er vigtige. I nogle rapporter om robotteknologi ser du kun mænd på billederne, siger hun.
Hvorfor er der brug for en robotdesign-camp, hvor drengene ikke er med?
– Vi kan se, at pigerne hopper mere ud i det, når de er alene. Generelt er der nogle forskelle på kønnene; drengene hopper bare ud i det, og piger kan godt lide at være mere forberedte, fortæller Marianne Andersen, der gerne vil give pigerne oplevelsen af, at det er fint at fejle, og at man bare skal hurtigt op på hesten igen.
Efter generaliseringen om forsigtige piger og risikovillige drenge slutter hun af med en vigtig ligestillingspointe: