– Tiden arbejder for os. Det er yngre folk der kommer ind i kommunalbestyrelsen nu, jeg har selv siddet som suppleant for Bjarne Hartung Kirkegaard, og jeg stemmer ingen ind, der er over 70. Ingen. Vi skal have de gamle ud af magtens korridorer. Næste generation har et helt andet forhold til transport, de er vokset op med Øresundsforbindelsen, de er vokset op med Storebælt. De ved slet ikke, hvad en færge fra Malmø til Dragør er. De ved heller ikke, hvad en færge fra Rønne til København er, lyder det fra tejneboen.
Lokalpolitikere tør ikke tænke stort
En tunnel er en investering i grøn energi - og dermed en investering i fremtiden, siger Anne Margrethe Roesen. Men udsigten til at den nuværende kommunalbestyrelse vil arbejde for en landevej til Sverige er dårlig, indrømmer hun.
– Altså ikke engang Enhedslisten, der snakker om grøn energi. Men hver gang vi tager et skridt i retning af mere grøn energi, så bliver de bange. Det eneste, de kan rumme, er elbusser. Helt ærligt, de tør ikke tænke stort. I de 19 år, jeg har boet her, har det været husholdningsøkonomi i kommunalbestyrelsen. Der er ingen drømme.
Et andet problem er, ifølge Roesen at den bornholmske elite ikke har lyst til at blive udfordret.
– Den vil jo smuldre i samme øjeblik, den får konkurrence udefra. Det sagde Kjellberg til mig for ti år siden. Jeg får konkurrence på mit vaskeri, hvis der kommer en tunnel, sagde han. De er bange for, at grundlaget skal skride under dem, eller at de bliver nødt til at sænke priserne, når der kommer konkurrence udefra. En kommune i Jylland er jo nødt til at hævde sig selv, for ellers kører folk bare til nabokommunen. Her behøver de kun at sidde og fortælle hinanden, hvor gode de er.
Vi skal have EU med
Der er 31 kilometer til den svenske kyst, men en tunnel kræver et tilløb i begge ender, og derfor svarer en tunnel til Sverige nogenlunde til forbindelsen under Den Engelske Kanal. Kanaltunnelen mellem Frankrig og England åbnede i 1994 og fungerer udelukkende som en jernbanetunnel. Den er 51 kilometer lang, hvoraf de 38 er undersøiske.
I dag, 30 år efter åbningen, er kanaltunnelen en ubetinget succes. Men udover længden kan den ifølge sagens natur ikke sammenlignes med en tunnel til Bornholm. På Færøerne og i Norge har en bevidst tunnelstrategi ført til øget tilflytning og andre gevinster.
Anne Margrethe Roesen har været formand for Tunnelforeningen Bornholm frem til februar i år, og hun har tænkt projektet grundigt igennem.