– Der er nogle store landanlæg, der skal bygges. Så man skal regne med en lang tidshorisont, siger han.
Den nye pris var oppe at vende, da Tunnelforeningen holdt bestyrelsesmøde den 15. maj. Her mener man, at prisen er sat alt for højt. Det udtaler foreningens kasserer Peter Harteg, der er en af de mest udholdende fortalere for en tunnel til Bornholm. Han har været med siden foreningens stiftelse i 2006, og har sammen med Anne Margrethe Roesen brugt mange ressourcer på at researche effekten af andre tunnel- og broprojekter i Skandinavien. Peter Harteg, der er cand. mag. i human informatik, har blandt andet påvist, hvordan broforbindelser har bremset tilbagegang i øsamfund som Langeland og Øland.
– Jeg tror, at COWI dækker sig ind. De vil ikke stå bagefter og lægge navn til, at der er underskud på deres projekt. Derfor lægger de en kæmpemargen ind. De kan under alle omstændigheder ikke lægge en realistisk pris ind, før undergrunden er undersøgt, siger Peter Harteg.
Dertil kommer, siger Peter Harteg, at prisen for en tunnel skal opvejes mod den vækst der kommer ind, når forbindelsen kommer i drift.
– I dag har man mange flere erfaringer at trække på fra tunnelbyggerier andre steder, og fra Øresundsforbindelsen. Det giver et kæmpe trafikspring. Der kan meget vel være tale om en tredobling, siger han.
Hans gæt er, at en tunnelforbindelse til Sverige i bedste fald vil koste det halve af COWIs estimat.
– Hvis renten er lav, best case, 30 milliarder, siger Peter Harteg.
Den teori tilbagevises imidlertid af Christian Boye.
– Vi har de senere år udviklet nogle prismodeller, som vi også har brugt på Kattegat-forbindelsen. Det er det bedste grundlag, vi har. Vi har ikke lagt unødigt på, siger han.