Oveni i selve anlægsprisen er tillagt et såkaldt korrektionstillæg. Det er indført af staten for at forhindre, at store anlægsprojekter kommer i problemer, fordi budgetterne overskrides markant, siger Christian Boye, der fortæller, at BaneDanmark, Vejdirektoratet og andre store infrastrukturejere anvender de nye principper i deres budgettering.
– Alt andet lige får det beslutningstagere til at tænke sig om en ekstra gang, før de siger ja til et stort anlægsprojekt. På den anden side giver det også en større sikkerhed for at budgetterne ikke overskrides, som man blandt andet har set det med sygehuse og universiteter, påpeger COWI-ingeniøren.
Udover den billigste model til 60 mia. kroner (90 mia. inkl. korrektionstillæg) har man prissat en boret tunnel på 50 kilometer med tværtunneller til 66 mia (99 mia inkl. tillæg), samt en 40 kilometer boret tunnel med vej i to plan, samt ti kilometer sprængt tunnel til en estimeret pris på 64 mia (96 mia. inkl. tillæg).
– Det er bedste bud. Vi kender ikke undergrunden, og det er en megalang tunnel. Det er langt at køre 50 kilometer i tunnel i bil. Det kan være, der findes andre løsninger til en anden pris. Man kan overveje en baneløsning med biltog, som man har under kanalen, som alternativ. Den kunne bygges med mindre rør og dermed blive billigere, siger Christian Boye.
Togtunneler vil dog oftest skulle anlægges med en anden maksimal gradient, hvilket kan have betydning for længden af tunnelen, tilføjer han.