Trøst: Ny aftale giver os mulighed for at se på billetprisen

Trøst: Ny aftale giver os mulighed for at se på billetprisen
Express 1 afløser Max som sekundær færge på Ystad-ruten – i minimum et år. Arkivfoto
NYHED | ABONNENT | 22. FEB 2023 • 15:30
NYHED | ABONNENT
22. FEB 2023 • 15:30

Det er en stor gevinst for Bornholm, at Express 1 afløser Max som højkapacitetsfærge. Den nye aftale kan give værdifuld erfaring særligt i forhold til prisstrukturen, lyder det fra Jacob Trøst.

 

Efter længere tids tilløb blev det onsdag endelig officielt, at Bornholm får lov til at beholde Express 1.

Det står klart med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet, hvor Express 1 afløser Max som højkapacitetsfærge, når Express 5 gør sit indtog. Og selvom det var forventet, at det ville falde på plads, så glæder det borgmester og formand i trafikkontaktrådet, Jacob Trøst (K), at tillægskontrakten er blevet godkendt.

– Jeg synes på alle måder, det er en gevinst for Bornholm. Det har selvfølgelig været en lang proces, og der kom også et folketingsvalg, som gjorde den lidt længere end nødvendigt, men jeg synes faktisk, der har været fremdrift fra allerførste gang, jeg kontaktede Carsten Jensen fra Molslinjen, siger Trøst.

Arbejde med billetstruktur

I den nye aftale indgår der, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max sælges indenfor kontrakten, mens resten af kapaciteten på Express 1 kan sælges kommercielt.

– Molslinjen skal jo også have et incitament for at gå med den her løsning, da det jo er en kapacitet, de ellers kan bruge på andre ruter. Det har de så nu med den her prisstruktur, siger borgmesteren, der håber, at man kan drage nogle erfaringer, som kan bruges, når der på et tidspunkt skal forhandles en ny kontrakt.

– I forhold til prisstrukturen er der i hvert fald noget, vi skal arbejde med fremadrettet. Jeg synes ikke, det giver nogen mening, at man kan få så billige billetter, fordi man hæver prisen på andre tidspunkter. Det her kan måske være med til at vise, hvilken indvirkning det har, at billetterne kan sælges lidt mere frit.

– Det giver noget data til, hvordan vi får udnyttet kapaciteten bedst, og hvordan vi får lavet en billetstruktur, der giver mening for bornholmere og turister, men samtidig også så Bornholmslinjen har en forretning, der løber rundt.

Fokus på godset

Hvor det længe har haft stor opmærksomhed hos trafikkontaktrådet at sikre, at Bornholm beholder Express 1, så skifter fokus nu til udfordringen med den manglende godskapacitet til og fra Bornholm.

– Nu mangler vi at finde en løsning på godskapaciteten, og der håber jeg også, at vi kan bruge nogle erfaringer fra passagertransporten om, hvordan man udnytter kapaciteten på færgerne bedst muligt, siger Jacob Trøst, der dog for nuværende glæder sig over, at man kan tjekke den første boks.

– Vi får løst et kapacitetsproblem på passagersiden ved, at vi undgår den her flaskehals i højsæsonen. Det er godt for vores erhverv, særligt vores turisterhverv. Derudover vil det samlede billede med Express 1 og 5 også give en større driftssikkerhed i forhold til vind og vejr. Der tror jeg nu, vi vil opleve færre afgange, der bliver aflyst eller forsinkede.

 

Hartl om Express 1: Det giver større stabilitet

 

Det vækker glæde hos Bornholms Passagerforening, at Express 1 afløser hurtigfærgen Max og får lov at blive på Bornholm sammen med Express 5.

– Det er rigtig rart, for det har vi arbejdet på i rigtig lang tid. Så det er vi glade for, siger formand Ann Hartl.

– Så har vi to færger, hvoraf Express 1 er tilpasset Østersøen, men også har en kapacitet, som jeg tænker er fin som supplement til Express 5. Så det er rigtig godt.

At Express 1 får lov at blive på Bornholm kommer ifølge Ann Hartl til at give en større forsyningssikkerhed og en større stabilitet.

– Men det betyder også en større stabilitet i forhold til, hvad vi kan klare. Express 1 er tilpasset Østersøen med påmonteringen af t-foil, og det tænker jeg trods alt har gavnet, siger hun og tilføjer, at det ville være ærgerligt, hvis man ikke længere fik mulighed for at bruge Express 1 her.

– Så både som supplement men også som eventuel erstatsningsfærge i de perioder, der måtte være behov for det, er det rigtig godt.