Stor undersøgelse: Den lave pris er det vigtigste

Stor undersøgelse: Den lave pris er det vigtigste
Arkivfoto: Berit Hvassum
10. JUN 2022 • 15:30
Jakob Marschner
Journalist

Tre ud af fire passagerer med færgen fortæller i ny undersøgelse, at lav pris er særligt vigtigt for dem, når de rejser. Rettidighed er særligt vigtigt for to ud af tre, mens færrest går op i god information. Generelt var passagererne tilfredse med færgerne i foråret.


Er en lav pris på færgebilletten særligt vigtigt for dig, når du rejser? I så fald er du ikke alene.

Tre ud af fire af i alt 3.393 passagerer med færgerne til og fra Køge og Ystad svarede i marts og april, at en lav billetpris er "særligt vigtigt" for dem. To ud af tre sagde det samme om, at færgen sejler til tiden.

Det viser Analyse Danmarks nye undersøgelse af passagerernes tilfredshed med Bornholmslinjen, der netop er offentliggjort af Transportministeriet.

Tre faktorer er "særligt vigtigt" for halvdelen eller lige over halvdelen af passagererne: En kort rejsetid (53 procent), at færgen er ren og pæn (52 procent) og at der er mange afgange (50 procent).

Færrest går op i, at informationen på færgen og i havnen er god (27 procent), at Bornholmslinjens personale optræder venligt og hjælpsomt (39 procent), og at færgen har god komfort og gode faciliteter (44 procent).

Høj samlet tilfredshed

Generelt var passagererne godt tilfredse med færgerne til og fra Ystad og Køge i marts og april. På en skala til 5 bedømmer passagererne i undersøgelsen samlet set færgerejsen til en karakter på 3,9 i gennemsnit.

Tre ud af fire passagerer var enten meget tilfredse (32 procent) eller tilfredse (43 procent) med deres oplevelse.

Passagererne med færgen til Køge er en anelse mere tilfredse end passagererne til Ystad. Turen med hurtigfærgen bliver bedømt til en gennemsnitskarakter på 3,9, mens de betydeligt færre passagerer til og fra Køge bedømmer rejsen til en karakter på 4,3 i gennemsnit.

Det gentager billedet fra undersøgelsen sidste forår, hvor de rejsende til og fra Køge også var en smule mere tilfredse end de rejsende til og fra Ystad.

Passagererne til Køge er i begge undersøgelser også en smule mere tilfredse, når de bliver spurgt til enkelte facetter af deres tur med færgen. Både hvad angår personlig betjening, færgens rengøring, selve færgen og adgangen til den samt information og billetkøb er Køge-passagererne en smule mere positivt stemt end passagererne til og fra Ystad.

Ingen køber ved skranken

Det hører samtidig en svunden tid til at købe sin færgebillet over telefonen eller ved selv at gå ned til skranken i færgeterminalen.

Lige over tre ud af fire (77 procent) af de 3.393 respondenter svarer i undersøgelsen, at de købte deres færgebillet over nettet. Lige godt hver sjette passager (17 procent) brugte Bornholmslinjens app.

Dermed fik 94 ud af 100 passagerer i undersøgelsen deres billet elektronisk og uden at have kontakt med en medarbejder i Bornholmslinjen.

Kun en ud af 100 passagerer i undersøgelsen (21 respondenter i alt) købte deres billet over telefonen. Og endnu færre (seks respondenter) købte den ved skranken i færgeterminalen.