Søkablet blev skadet af anker – men hvorfor i alverden slæber et skib ankeret efter sig?

Søkablet blev skadet af anker – men hvorfor i alverden slæber et skib ankeret efter sig?
Et foto af havbunden viser skaderne på søkablet. Foto: Energinet
BAGGRUND | TRAFIK | Onsdag 2. marts 2022 • 15:30

Formentlig er et uheld skyld i, at et skib slæbte sit anker efter sig i farvandet mellem Bornholm og Sverige, vurderer Søren Schow.

Klokken 6.17 i lørdags gik det galt. Strømmen røg på Bornholm, men første søndag eftermiddag kunne Energinet forklare hvorfor. Skanninger af havbunden viste tydelige indikationer på, at et anker havde slæbt efter et skib og påført søkablet fra Sverige så voldsomme skader, at Bornholm måtte slå om til såkaldt ødrift, altså strøm som Bornholms Energi & Forsyning producerer på øen.

Det er bestemt ikke første gang, et anker er skyld i dén misere, men spørgsmålet står tilbage:

Hvorfor i alverden slæber et skib sit anker efter sig?

Det ved Søren Schow noget om, for ud over at sidde i kommunalbestyrelsen er han skibskyndig og kaptajn i Bornholmslinjen.

Han forklarer:

– Når man skal sejle, hiver man ankeret op og sikrer det. Man har nogle kæber, man spænder omkring, og man laver en søsikring, hvor man sætter en wire gennem kæden som en lås, der skal holde den fast. Det er så meningen, at man kan sejle ud med det, og så forbliver ankeret på sin plads indtil næste havn, hvor man skal bruge det igen.

– Men når det er dårligt vejr, og skibene ligger og hugger i søen med stævnen, kommer der nogle meget kraftige slag, og er ankeret ikke sikret ordenligt, kan sikringerne springe op, og så kan ankeret rulle ud. Det tror jeg ikke, man opdager, for styrehuset på skibet ligger nede bagi, og ankeret er helt ude foran i stævnen. Ankeret kører altså ud, indtil ankerkæden hænger fast i den sidste sjækkel, siger kaptajnen.

En sjækkel er en u-formet jernbøjle, der lukkes med en bolt gennem huller i bøjlens to ender – og som eksempelvis bruges til fastgørelse af wirer på et skib.

 

En kaptajn opdager ikke nødvendigvis, at han sejler med sit anker slæbende efter skibet, påpeger Søren Schow. Arkivfoto: Jacob Jepsen

 

– Den sjækkel er boltet fast til skibet, så man ikke risikerer at tabe det hele, siger Søren Schow.

– Men er ankeret først rullet ud, risikerer man altså, at skibet bare slæber det efter sig, uden at det rigtig får fat i bunden.

Et uheld

Så der er simpelthen tale om et uheld?

– Ja, det er der. Og så kan man spørge, hvorfor man ikke tjekker det, men er det dårligt vejr, går man ikke ud på bakken – altså det forreste af skibet, hvor ankerspillet er – og risikerer at blive skyllet overbord. Og jeg har heller aldrig været ombord på en båd, hvor man har instrumenter, der kan indikere, om ankeret er inde eller ude.

Rent faktisk var det ikke hårdt vejr lørdag morgen, men skibet kan eventuelt være kommet fra et sted med slemt vejr, inden det ramte søkablet, og have sejlet med ankeret ude i længere tid.

Skal det være megadårligt vejr for at situationen kan opstå?

– Nej, ikke nødvendigvis, og det kan også være, at sikringskæden er knækket, eller at noget andet er gået i stykker, siger Søren Schow.

Kan det være, at man simpelthen har glemt at sætte den på?

– Ja, det kan også godt være. Eller at man har tænkt, at det går nok uden.

FÅ ABONNEMENT