Byggeriet af Molslinjens elektriske katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet på Tasmanien i Australien, og værftet har allerede nu et bud på, hvordan de kommer til at se ud. De bliver vilde og kraftfulde, og bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri, fortæller rederiet.
Med Molslinjens egne ord har rederiet bestilt to mega-katamaraner til ruten på Kattegat. De skal omkring årsskiftet 2027-2028 afløse de dieseldrevne katamaraner, der sejler mellem Jylland og Sjælland – formentlig sammen med en tredje eldreven katamaran.
De tre færger bliver 129 meter lange, 30,5 meter brede, og der bliver plads til 1.483 passagerer og 500 biler. Som noget nyt bliver det muligt at køre ind i den ene ende af færgen og ud i den anden.
Hver af de tre færger bliver udstyret med batteripakker med 45.000 kilowatt-timer og bliver dermed større end Ewiis batteri i Hasle, fortæller Molslinjen. Batteriet i Hasle er på 43.000 kilowatt-timer. Elmotorerne kommer til at producere 70.650 hestekræfter, som kan drive færgerne afsted med op til godt 40 knob. De nuværende færger producerer 48.900 hestekræfter hver.