Passagerer: Bornholmslinjens kommunikation er uacceptabel

Passagerer: Bornholmslinjens kommunikation er uacceptabel
Express 5 måtte holdes i havn søndag aften, hvilket skabte store udfordringer. Foto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | Mandag 7. august 2023 • 19:52
TRAFIK | Mandag 7. august 2023 • 19:52

Manglende kommunikation søndag aften fra Bornholmslinjen til de ventende færgegæster i Rønne og Ystad har fået mange utilfredse passagerer til tasterne. Den ekstreme mangel på information er uacceptabel, lyder det.

Bornholmslinjens informationsniveau møder stor kritik, efter at rederiet søndag aften var nødsaget til at aflyse flere afgange grundet stormvejret.

På Bornholms Passagerforenings facebookside har flere udtrykt deres irritation over, hvordan den manglende kommunikation gjorde en i forvejen frustrerende aften endnu værre.

"Vejr er vejr, og vi er glade for, at kaptajnen ikke ville sejle, for det er voldsomt, når det tager næsten en time at lægge til kaj med hjælp fra en slæbebåd. MEN - det som hver gang er helt uacceptabelt, når der sker noget uventet, er den ekstreme mangel på information. Det slår aldrig fejl," lyder det blandt andet i et opslag i gruppen, der har haft stor aktivitet ovenpå begivenhederne søndag, hvor Express 1 og 5 måtte holdes i havn.

Ringe information

Den pludselige ændring i færgetrafikken var et resultat af, at stormvejret ramte tidligere, end Bornholmslinjen havde forventet.

Det medførte, at mange passagerer, der skulle enten til eller fra Rønne, blev efterladt i en venteposition, hvor det var svært at vide, om man var købt eller solgt.

"Både 18.30 og 20.30 med henholdsvis Express 5 og Express 1 endte med at blive aflyst. I stedet bliver Povl Anker sat ind, men ikke alle kan komme med her til aften. Det er ikke problemet. Det er, at Molslinjen er så ualmindeligt sendrægtig med at kommunikere om ændringer. Ikke noget nyt på informationstavlerne, ikke meget på sms, og det er helt umuligt at komme igennem pr. telefon," lyder det i en kommentar fra søndag aften på passagerforeningens facebookside.

"Helt enig. Jeg har aldrig oplevet så ringe information. Vi var der kl 18 - og fik først besked om aflysningen cirka 20.45," skriver en anden passager i samme tråd, mens en tredje kort og kontant konstaterer:

"Kommunikation har ALDRIG været Bornholmslinjens speciale!"

Kommunikationshul

Hos Bornholmslinjen erkender man, at der ikke blev givet meget information, men det skyldes først og fremmest, at man ikke ville melde noget forkert ud, fortæller pr- og kommunikationschef, Jesper Maack.

– I det øjeblik står vi med en række udfordringer, som gør, at vi ingen svar har på noget som helst. Vi ved ikke, hvornår vi kan få sat Povl Anker i drift, og det er først, når vi ved det, at vi kan give nogle svar, siger Jesper Maack og forklarer, at Povl Anker skulle gøres klar med besætning, vedligehold og så videre, før man kunne sejle fra Rønne.

– Jeg er så med på, at vi i den mellemliggende periode, mens det her arbejde foregår, har et kommunikationshul, som vi ikke kan udfylde noget med. Men vi er også tvunget til at acceptere, at vi skal have en plan på plads, før vi kan give folk klare svar. Vi må for alt i verden ikke komme til at sende ting ud, som er forkerte.

Kunne man i den situation ikke have sendt noget information til de ventende passagerer – om ikke andet, at man arbejder på en løsning?

– Jo, og det kan vi måske tage med fra det her. Jeg ved ikke, om det ville have hjulpet på den situation, vi stod i søndag aften, men vi vil gerne snakke om, hvorvidt vi burde sende nogle sms’er ud til dem der holder og venter, at vi ikke kender planen endnu, men vi arbejder på det.

Synes du, at I burde have informeret om et eller andet. Så folk, for at sætte det på spidsen, kan mærke, at Bornholmslinjen er på arbejde?

– Svaret er nok ja. Vi har diskuteret det meget i dag og kommer til at diskutere det fremadrettet. Det vil vi gerne tage til os, for det kan godt være, at vi skal fortælle folk om, at vi er i fuld gang med at finde en løsning, også selvom vi ikke har den løsning endnu, hvis det er med til at gøre folks oplevelse bedre, siger Jesper Maack.

Prognoser ramte helt skævt

Et andet kritikpunkt er, hvorvidt Bornholmslinjen handlede med rettidig omhu søndag, eller om rederiet burde have accepteret tingenes tilstand noget før og sat Povl Anker ind.

"Det lå jo allerede lidt i kortene, at det var op ad bakke når slæbebåden skulle på job," som en passager udtrykker det på facebook.

Men det afviser Jesper Maack. For da Express 5 får hjælp af slæbebåden, er alle overbeviste om, at der er tale om såkaldte vindbyger, som vil passere forbi og gøre hurtigfærgernes sejlads mulig.

– På det tidspunkt er alle overbevist om, at det er noget, der driver over. Der går lidt tid, før det går op for alle, at det her ikke er et forbipasserende vejrfænomen, men det altså er stormen, som er ankommet. Derefter er der en hurtig rådslagning blandt kaptajnerne og en meget logisk beslutning bliver taget: ”Vi kan ikke sejle med hurtigfærger i det her vejr.”

Så du mener ikke, at I kunne have gjort noget andet i forhold til rettidig omhu?

– Nej. Det er jeg nødt til at sige meget klart. I det øjeblik, at Kasper Sommer (kaptajn på Express 5 red.) kommer hjem med Express 5 efter en i øvrigt helt begivenhedsløs tur til Rønne, bliver han ramt af vindstød på op til 25 meter i sekundet. Kaptajnerne er overbeviste om, at det forsvinder, og at de skal sejle videre igen, indtil det går op for dem, at det her ikke er forbigående, fortæller Jesper Maack, der ikke kan komme i tanke om prognoser, der har ramt så skævt, som dem man arbejdede ud fra søndag aften.

– Alle prognoser sagde, at det ville blæse mellem 10 og 12 sekundmeter, og de passede i hvert fald overhovedet ikke.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT