Borgmesteren efterlyser mere kommunikation fra Bornholmslinjen

Borgmesteren efterlyser mere kommunikation fra Bornholmslinjen
Stormvejret skabte store udfordringer for færgerne søndag og mandag, hvor mange passagerer savnede mere information fra Bornholmslinjen. Foto: presse-fotos.dk
TRAFIK | Torsdag 10. august 2023 • 19:00
TRAFIK | Torsdag 10. august 2023 • 19:00

Der er behov for mere information til færgepassagererne, mener formanden for Trafikkontaktrådet, Jacob Trøst, som gerne ser, at Bornholmslinjen genbesøger kommunikationsproceduren.

Manglende information og kommunikation fra Bornholmslinjen.

Det er der blevet talt og skrevet meget om, efter at rederiet søndag aften var tvunget til at aflyse afgangene med de to hurtigfærger Express 1 og 5. Mange passagerer har kritiserede Bornholmslinjen for den mangelfulde eller ikke-eksisterende information, som de ventende færgegæster i både Rønne og Ystad blev præsenteret for.

"Det som hver gang er helt uacceptabelt, når der sker noget uventet, er den ekstreme mangel på information. Det slår aldrig fejl," lød det blandt andet på Bornholms Passagerforenings facebookside.

Passagerer skal have den nødvendige information

Forklaringen fra Bornholmslinjens side lød i mandags, at man stod i en situation, hvor det i en periode var umuligt at melde noget konkret ud til kunderne.

– I det øjeblik står vi med en række udfordringer, som gør, at vi ingen svar har på noget som helst. Vi ved ikke, hvornår vi kan få sat Povl Anker i drift, og det er først, når vi ved det, at vi kan give nogle svar, sagde pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, til Tidende.

Han erkendte samtidig, at det i bagklogskabens lys nok havde været bedre, hvis man i det mindste havde givet noget information om, at man arbejdede på at finde en løsning. Borgmester Jacob Trøst (K), der også sidder som formand i Trafikkontaktrådet, hæfter sig netop ved, at rederiet virker til at have taget kritikken til sig.

– Jeg kan da se, at de har taget det til sig og vil gøre noget ved det. Det synes jeg er fint, de gør, for der er jo tilsyneladende et behov for mere information. Jeg tror, vi er ret enige i Trafikkontaktrådet om, at selvfølgelig skal passagererne have den nødvendige information, men det er jo ikke os, der skal drifte færgen og lave en procedure for, hvad der skal gøres i de givne situationer. Det er virksomheden selv, siger Jacob Trøst.

Har mødt kritik før

Borgmesteren var selv en af de mange uheldige passagerer, der blev fanget i Ystad søndag aften, fortæller han.

– Man må også bare sige, at det var en ekstraordinær situation i søndags, så det er svært at sige, hvordan det skulle være blevet gjort bedre.

Fik du den information, du havde brug for?

– Altså, jeg fik information om, at afgangen, jeg skulle med, var aflyst. Og der stod samtidig, at jeg kunne booke en plads på Povl Anker næste dag, forklarer Jacob Trøst, der endte med at overnatte i Ystad.

Det er ikke første gang, at Bornholmslinjen møder kritik for netop den mangelfulde kommunikation. I starten af juni, da Express 5 havde et havari i Ystad og derfor ikke kunne sejle, gik bølgerne også højt hos de berørte passagerer. Dengang var det særligt informationstavlerne på havnen, der drillede rederiet.

– Det havde været svært at gøre noget anderledes under de omstændigheder, vi stod i. Men jeg vil i princippet ikke afvise, at vi kunne have gjort noget bedre, men det er også noget, vi kigger på, for vi er jo ikke færdige med den her hændelse endnu, lød det dengang fra Jesper Maack.

Og selvom der er tale om to forskellige scenarier, så mener Jacob Trøst, det er vigtigt, at der ligger faste procedurer for, hvordan kommunikationsdelen bliver håndteret – også i uforudsete tilfælde som i søndags.

– Man kan jo selvfølgelig godt forvente, at en virksomhed, der har stået for færgedrift i så mange år, har en fast procedure for, når sådan noget her sker. Men det tænker jeg også, de har.

Synes du helt konkret, at der er en udfordring med Bornholmslinjens kommunikationsniveau?

– Jeg vil sige, at der i hvert fald er et behov for, at man genbesøger kommunikationsprocedurerne.

Er det noget, der vil være på Trafikkontaktrådets dagsorden, når I mødes næste gang?

– Jeg har ikke set dagsordenen endnu, men jeg vil tro, at det kommer på som et punkt.

Tidende ville gerne have spurgt transportminister Thomas Danielsen (V), hvorvidt Transportministeriet kan være tilfredse med Bornholmslinjens kommunikation til passagererne. Pressechef, Martin Hein, svarer dog, at det har ministeren ingen kommentarer til og henviser i øvrigt til Molslinjen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT