Nu skal de næste elbusser anskaffes

NYHED | ABONNENT | 19. MAR 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
19. MAR 2024 • 05:30

Som besluttet i forbindelse med budgetaftalen for 2024 går kommunen nu i gang med at skaffe de næste elbusser. I første omgang skal leverandører byde på leveringen af op mod 15 elbusser.

Fem fabriksnye 12 meter lange elbusser i 2025. Ti i 2026. Og så en option på yderligere fem elbusser i 2027.

Bornholms Regionskommune har nu taget det næste store skridt mod udskiftning af den aldrende busflåde i det kommunale trafikselskab BAT.

– Disse elbusser er de næste elbusser på vej mod målet om en fuld elektrificering af ordregivers busflåde, skriver kommunen om udbuddet.

Processen om at skaffe elbusser har været længe undervejs. Allerede i 2022 besluttede et budgetflertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Enhedslisten at købe elbusser. Denne beslutning blev imidlertid annuleret, da et nyt politisk flertal i 2023 indgik en budgetaftale for 2024. Med denne manøvre undgik kommunen en udgift på 43 millioner kroner i 2024 og 35,7 millioner kroner i 2025. I stedet for at købe blev det aftalt at lease busserne med tidsplanen, der er angivet i tidsplanen øverst i artiklen.

Køb eller leasing?

I en nyhed på kommunens hjemmeside bliver udbuddet dog beskrevet som, at man vil købe elbusser. BAT's trafikchef, Niels Rasmussen, understreger dog, at der er tale om leasing. At det bliver kaldt et køb i udbuddet er nemlig bare en økonomisk teknikalitet over for leverandøren.

– I det kommunale system har man noget, der hedder "kommuneleasing." Man går i princippet ind og låner pengene i kommuneleasing, og så betaler kommunen en leasingpris per bus per måned i leasingperioden, forklarer Niels Rasmussen.

Kontraktperioden er ifølge regionskommunen 10 år fra hver levering.

– Leverandørerne byder ind og giver en pris på x antal busser, man sender i udbud. Leverandøren får den fulde pris per bus, vi får - uanset hvad. Vi går ind i det offentlige system og finansierer det på den måde, så kommunen får det som en lejeagtig kontrakt, lyder det videre fra Niels Rasmussen.

– Her går man ind via kommuneleasing, og på den måde sparer man så nogle penge, her og nu i hvert fald, fordi man fordeler det ud over en årrække, siger trafikchefen.

I 2025 er der afsat godt to millioner kroner til leasing af elbusser, i 2026 godt otte millioner og i 2027 godt 14,7 millioner kroner. Da det er udgifter i overslagsårene, kan disse beløb dog nå at ændre sig, når politikerne i sensommeren lægger næste års budget.

Det bliver den leverandør, der kommer med det økonomisk mest fordelagtige tilbud og det tilbud, der leverer det bedste forhold mellem pris og kvalitet, der vinder opgaven med at levere bornholms kommende elbusser.

Sidste frist for at byde på levering af busserne er den 30. april klokken 12.00.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT