Minister: Millionregning for opgradering af lufthavn ender hos passagererne

Minister: Millionregning for opgradering af lufthavn ender hos passagererne
Lufthavnens instrumentlandingssystem hjælper piloter med at tilpasse deres fly til midten af ​​en landingsbane. En opgradering vil formentlig koste et tocifret millionbeløb, og det skal lufthavnens brugere betale, siger transportminister Trine Bramsen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 26. MAJ 2022 • 10:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
26. MAJ 2022 • 10:30

Ifølge transportminister Trine Bramsen skal passagerer og flyselskaber betale for en eventuel opgradering af Bornholms Lufthavns instrumentlandingssystem. Det er ikke rimeligt, lyder det fra Bornholms Passagerforening og folketingsmedlem Peter Juel-Jensen.


Det begyndte som et spørgsmål om en teknisk opgradering af Bornholms Lufthavn, men endte som en debat om finansieringen af infrastruktur i Danmark, da transportminister Trine Bramsen (S) og folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) mødtes i Folketingssalen.

Udgangspunktet var lufthavnens instrumentlandingssystem, der er et elektronisk styresystem designet til at hjælpe piloter med at tilpasse deres fly til midten af ​​en landingsbane ved indflyvning under forhold med dårlig sigtbarhed.

Peter Juel-Jensen ville vide, om transportministeren vil tage initiativ til, at man på Bornholm får opgraderet systemet, således at færre fly aflyses på grund af tåge. Direktør Jesper Rungholm hos flyselskabet DAT har på TV2 Bornholm argumenteret for, at en sådan opgradering vil afhjælpe problemet.

Det vil Trine Bramsen ikke umiddelbart tage initiativ til. Til gengæld opfordrer hun DAT og passagererne til at gå i dialog med Trafikstyrelsen og lufthavnen om mulighederne.

– En opgradering af det eksisterende instrumentlandingssystem vil formentlig koste et tocifret millionbeløb, som lufthavnens brugere skal betale for. Det er i min optik en ganske stor udgift, og jeg kan være i tvivl om, passagerer og luftfartsselskaber har ønske om de prisstigninger, der vil følge, sagde transportministeren i Folketingssalen.

Bornholmere betaler for motorveje

Da opfordringen til dialog blev gentaget med en bemærkning om, at man fra politisk side skal være varsom med at indføre dyre løsninger, som lufthavnens brugere i sidste ende ikke er villige til at betale for, reagerede Peter Juel-Jensen.

– Bornholmerne er også med til at betale for et stykke motorvej i Jylland. Hvorfor er det bornholmerne, der skal betale for deres infrastruktur, men alle skal være med til at betale for alle andres infrastruktur? Er det fair, at den udgift udelukkende skal betales af dem, der bruger ruten? Skulle man indføre lignende princip på en motorvejsstrækning eller andre steder i den kollektive trafik? lød det fra Peter Juel-Jensen.

I Bornholms Passagerforening møder ministerens finansieringsmodel heller ikke den store forståelse.

– Grundlæggende skal vi have den bedst mulige transportmæssige tilknytning til resten af landet, og vi mener fra passagerforeningens side ikke, at det er brugerne, som skal betale for anlæg, siger formand Ann Hartl til Tidende.

I forhold til spørgsmålet om en opgradering af instrumentlandingssystemet fortæller hun, at sagen har været taget op tidligere, og at konklusionen dengang var, at opgraderingen af systemet kun ville få en forholdsvis lille betydning i forhold til, hvor mange flere flyvninger der kan gennemføres ved dårlig sigtbarhed.

– Vi er ikke opdaterede på, om der skulle være sket en udvikling, som vil betyde en væsentlig forbedring, men synes, at man skal undersøge, om der er sket ændringer og vurdere, om der kan opnås en væsentlig forbedring, fortæller Ann Hartl.

En total ændring af rammer

Ifølge Trine Bramsen beskriver hun blot de rammer, som gælder for drift af lufthavne.

– Det vil jo så kræve, at der skal være en politisk stillingtagen til, at man laver nogle andre rammer for lufthavne. Men den rigtige løsning er, at der først og fremmest indledes en dialog gennem de officielle kanaler, og så kan vi selvfølgelig altid drøfte alt politisk, men det vil være en total ændring af de rammer vi har for driften af vores lufthavne og har haft indtil nu, sagde hun i Folketingssalen.

Direkte adspurgt vil hun ikke afvise at tage spørgsmålet med i det analysearbejde, der foregår inden for rammerne af Infrastrukturplan 2035, den såkaldte Bornholmeranalyse.

– Jeg er ikke afvisende over for nogen ting, det er jeg ikke i udgangspunktet, men det vil i så fald skulle tages op, der hvor beslutningerne træffes, og det er jo i forligskredsen omkring de her ting, sagde Trine Bramsen.