Kombardobillet til København er billigere end færgebillet til Ystad: 'Det er galimatias'

Kombardobillet til København er billigere end færgebillet til Ystad: 'Det er galimatias'
Lige nu er det billigere at købe en billet til Kombardobussen, end det er at købe en færgebillet for gående. Arkivfoto: Henrik Nielsen
TRAFIK | Søndag 25. august 2024 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist
TRAFIK | Søndag 25. august 2024 • 05:30

Hvis du skal på en smuttur til Ystad som gående passager, kan du i øjeblikket spare nogle penge ved at købe en billet til Kombardoexpressen - og så bare lade være med at stige ombord på bussen, der kører videre til København. Det er noget, som undrer Bornholms Passagerforening.

Umiddelbart skulle man tro, at en sejltur fra Rønne til Ystad er billigere end en sejltur plus bustur til København. Men sådan forholder det sig ikke, når man i øjeblikket skal købe billet. Det kan nemlig til langt de fleste afgange bedre betale sig at købe en billet med Kombardoexpressen fra Rønne til København end en billet hos Bornholmslinjen som gående passager på færgen fra Rønne til Ystad.

Man kan lige nu finde priser på Kombardoexpressen helt ned til 119 kroner, mens man nærmest konsekvent skal betale 199 kroner for en billet som gående passager på færgen. Det er noget, som vækker undren hos Bornholms Passagerforening, som vil tage emnet op på sit næste bestyrelsesmøde.

– Jeg kan godt se, at man skal virkelig være vågen for at finde ud af, hvad der er billigst og smartest at gøre, når man bestiller billetter, siger formand Torsten Sletskov.

– Men sådan burde det jo ikke være. Det er galimatias, siger han og fortæller, at det ikke virker hensigtsmæssigt, at folk skal føle sig fristet til at købe en billet til Kombardoexpressen, når de skal til Ystad. I øjeblikket tror han ikke problemet er så stort, men hvis mange bruger finten, så kan det ende med, at der kommer til at køre tomme busser fra Ystad mod København.

– De numre skulle man ikke kunne lave. Og allerede nu har vi jo oplevet, at der nogle gange er udsolgt på Kombardo, og så er der alligevel tomme pladser, når man stiger ombord på bussen.

– Jeg tror ikke, det er meningen, og jeg tror også, at Bornholmslinjen kan se fornuften i at arbejde på prisstrukturen, som ikke virker gennemskuelig i øjeblikket, siger han.

Molslinjen: Vi vil se, om der skal rettes til

Det er Molslinjen, der ejer både Bornholmslinjen og Kombardoexpressen. Virksomhedens pr- og kommunikationschef Jesper Maack forklarer til Tidende, at den væsentligste årsag til prisforskellen er, at Kombardoexpressen er en kommerciel forretning, mens færgerne i høj grad påvirkes af besejlingskontrakten med staten.

– Når busbilletter prissættes, er det for at få fyldt busserne op. Bussen betaler som du ved for at komme med færgen, så billetterne skal derfor være billige nok til, at sæderne fyldes. Og det betyder, at det rigtige prispunkt skal rammes - og der er det da rigtigt, at en pris under det nuværende niveau for gående kan se underligt ud - og det vil vi da også evaluere på og se, om der skal rettes til, fortæller Jesper Maack i et skriftligt svar.

– Vi har været forsigtige på prisudviklingen efter Bornholmerbussens kollaps - så måske er dette en ting, vi har overset i den forbindelse, lyder det.

Som bekendt kan man "rette til" på to måder. Man kan enten hæve billetprisen hos Kombardoexpressen, så det bliver dyrere end en billet til en gående passager med færgen. Eller også kan sænke prisen for en billet til en gående passager, så det kommer under prisen for en billet med Kombardoexpressen. Derfor har Tidende spurgt Jesper Maack, hvilken af de to muligheder virksomheden overvejer at gøre brug af. Her kan man forestille sig, at bornholmerne nok vil foretrække den sidstnævnte mulighed.

– Du kender betingelserne i kontrakten, hvor vi på alle billetkategorier skal ramme en helt fast gennemsnitspris for hele året, svarer Jesper Maack.

Det vil så sige, at I kunne godt vælge at gøre gående billet billigere om sommeren, men det vil i så fald betyde, at man tilsvarende skal gøre gående billet dyrere på andre tidspunkter af året for at ramme gennemsnitsprisen for hele året?

– Ja, korrekt. Vi skal ramme en gennemsnitspris. Ellers skal vi betale tilbage, skriver Jesper Maack og oplyser, at en gående billet om vinteren koster fra 49 kroner.

– Så de gående priser er meget svære at gøre noget ved - der er prissætningen på Kombardo Expressen noget, vi selv kan håndtere.

Man kan i øvrigt i øjeblikket også spare nogle penge ved at bestille en billet hos DSB fra Rønne til København. Her får man sejlturen fra Rønne til Ystad samt togturen fra Ystad til København for en samlet pris på 149 kroner, mens en gående billet med færgen fra Rønne til Ystad som nævnt koster 199 kroner ved langt de fleste afgange.

Screendump taget torsdag middag af priser for gående passager hos Bornholmslinjen på afgange onsdag den 28. august. 

 

Screendump taget torsdag middag af priser hos Kombardoexpressen på afgange onsdag den 28. august.

 

Screendump taget torsdag middag af priser hos Kombardoexpressen på afgange onsdag den 28. august.

FÅ ABONNEMENT