– Det er rigtig mange penge. Men staten bruger en lille halv milliard om året på at sikre besejlingen af Bornholm. Sætter man dem ind i et tunnelkonsortium a la Sund & Bælt, så er der måske nogle dynamiske effekter der gør, at man måske har nogle flere penge at råde med. Jeg ved ikke, hvordan regnestykket ser ud. Men der kommer jo også indtægter fra tunnellen, når den er færdig, siger han og understreger, at der er tale om højttænkning – ikke et gennemanalyseret regnestykke.
Derudover kunne der, siger han, i teorien være en masse spin off-effekter ved en tunnel.
– Nu snakker vi Energiø, og vi har de der kabler til Sverige som indimellem bliver revet over. Vi ved jo godt, at kablet skal fornyes på et tidspunkt, kan man gøre det samtidig med tunnellen? Vil det give større sikkerhed og en bedre økonomi, spørger Peter Juel Jensen, der i april blev udpeget som ny forsvarsordfører i Venstre.
Den folkevalgte bornholmer er optimistisk i forhold til at få svenskerne med på idéen, omend de vil tage sig godt betalt.
– Jeg tror svenskerne vil sige til Danmark: Det lyder som en god idé. Men som betaling for det skal I udbygge vejstykket mellem tunnelen og Malmø.
En sort forbindelse
Klimaspørgsmålet udgør måske i virkeligheden det tungestvejende tunnelargument af dem alle. Hurtigfærger på diesel er måske sjove for en karikaturtegner, men skaber dybe panderynker hos de embedsfolk, der sidder og regner på, hvordan man skal nå klimamålene. Hurtigfærgernes og godsfærgens klimaudslip indgår ikke i det bornholmske CO2-regnestykke, men hvis det gjorde, ville det se rigtig slemt ud for Bornholm.
Bornholms færgefart udleder 93.000 tons CO2 årligt. De 93.000 tons udgør næsten halvdelen af hele øens øvrige CO2-udslip på 217.000 tons. En færgetur til Bornholm udleder i dag cirka dobbelt så meget CO2 som en tur med fløjeren, og det er hurtigfærgen mellem Ystad til Rønne, der trækker ned i klimaregnskabet.
Set i det lys vil en tunnel ifølge Peter Juel-Jensen tegne et anderledes grønt billede. Især fordi antallet af elbiler går voldsomt frem i disse år. Og det kan man godt lide på Christiansborg.
– En halv milliard i direkte betaling til noget, som er meget CO2-udledende, det ser ikke godt ud. Danmark har nogle ret ambitiøse krav på CO2-udledning, og det er svært at gøre noget ved det, med den teknologi vi kender i dag. Molslinjen er blevet grønnere, men ikke grønne nok, siger Venstremanden.