– Udgangspunktet er, at markedskræfterne kan gøre en del, men ikke det hele, særligt ikke uden for sæson. Der har vi nogle andre mekanismer. Hvis vi skal have mere kapacitet, er der også forbundet nogle omkostninger med det. Express 1 et større skib, en større bemanding og mere olieforbrug. Det skal vi også have finansieret. Vi skal i dialog. Vi lever af at udvikle trafik og kapaciteten.
Hvis markedskræfterne ikke løser det, skal I så ikke ind i det, bliver borgmesteren spurgt.
– Vi arbejder med, at vi har en løbende dialog med transportministeriet og med Bornholmslinjen om, hvordan vi kan justere det inden for de eksisterende rammer, og vi taler med transportministeriet om, om vi kan rykke lidt på rammerne, siger Jacob Trøst.
– Lige nu er arbejdet i gang med en bornholmeranalyse, altså hvad er transportbehovet til og fra Bornholm. Jeg håber, at man i stedet for at se på her og nu billedet, at man også ser på prognoser i forhold til hvad vej det tegner til at gå. Vi ser ind i en befolkningstilvækst og formentlig også vækst på andre områder. Vi håber, de tager et med i den analyse.
Hvor meget turisme kan øen bære?