Hurtigfærgers kapacitet forøges med sekscifret tal næste år – status quo for fragten

NYHED | ABONNENT | 26. JUL 2022 • 16:40
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
26. JUL 2022 • 16:40

Molslinjens ledelse ser frem til at få forbedret kapaciteten med hurtigfærgerne i 2023, når Express 5 sættes i rutefart. Godkendes samtidig planen om at beholde Express 1 på ruten i sommerhalvåret, vil den teoretiske kapacitetsstigning nå op på 800.000 ekstra rejsende sammenlignet med 2022.

 

Transportministeriet godkendte for et par uger siden Bornholmslinjens sejlplan for 2023. Med indsættelsen af Express 5 som hovedfærge øges kapaciteten med hurtigfærgerne betragteligt. Potentielt bliver der plads til 527.100 flere passagerer og 78.268 flere biler på ruten mellem Rønne og Ystad, oplyser Molslinjen i en pressemeddelelse.

Der er dog tale om en teoretisk tilvækst, da kapaciteten i dag langtfra udnyttes på alle afgange året rundt, men i spidsbelastningsugerne i ferieperioderne vil det gøre en forskel. 

I alt 2.924 afgange er i 2023 planlagt med Express 5, som efter planen indsættes 20. marts.

Express 1 eller Max?

Kapacitetsforøgelsen med hurtigfærgerne kan blive endnu større, hvis Express 1 skal fortsætte på Bornholm som sekundær færge på Ystad-ruten. I den godkendte sejlplan er der lagt op til, at Max forbliver på Østersøen, men det kan blive ændret om nogle måneder.

– Lige nu er Transportministeriet i gang med at lave et udkast til en tillægskontrakt, og den skal vi præsentere for Trafikkontaktrådet på næste møde. Så vi har en endelig afklaring i slut-september, siger Molslinjens pr- og kommunikationschef Jesper Maack til Tidende.

Trafikkontaktrådet godkendte i juni rederiets forslag om at lade billetter ud over den nuværende kapacitet med Max blive solgt på det frie marked.

Hvis alle tre parter – ministeriet, rederiet og det bornholmske trafikkontaktråd – bliver enige, vil effekten af færgebyttet være 25 procent flere bilpladser i juli.

Hvis færgerne, teoretisk set, blev fyldt helt op, vil Express 1 og Express 5 tilsammen give et potentiale på 800.000 ekstra rejsende til og fra Bornholm i forhold til i 2022.

– Det vil betyde endnu større fleksibilitet for øens færgedrift. Man kan på ingen måde afvise, at der ikke stadig vil kunne findes udsolgte afgange på de store lørdage, men vi vil få langt bedre plads til eksempelvis campingvogne og til de bornholmere, som gerne vil rejse ud på søndage, udtaler kommerciel direktør i Molslinjen Jesper Skovgaard i en pressemeddelelse.

Uændrede vilkår fra fragt

Sejlplanen rummer ikke nogen kapacitetsforbedringer på Køge-ruten, som servicerers af den konventionelle færge Hammershus med en daglig overfart i begge retninger. Det er et resultat af, at Transportministeriet ikke har villet øge tilskuddet til Molslinjen, selvom fragtmængderne har været stigende, siden Molslinjen overtog besejlingen.

– For fragten er sejlplanen fuldstændig, som vi kender den i dag. Der skal en eller anden form for ekstra finansiering fra Transportministeriet til for at ændre på det. Vi er fuldstændig enige i, at fragtkapaciteten er for lille nu, siger Jesper Maack.

 

 

Ekstraafgange

I forhold til antallet af sejladser, som fremgår af hovedkontrakten med Transportministeriet, gennemfører hurtigfærgerne næste år 820 ekstra overfarter, der er finansieret med ekstra tilskud fra staten.

– 436 ekstra afgange med Express 1/Express 5. (Den såkaldt "fjerde afgang", der sikrer, at der også i vinterhalvåret er fire daglige afgange fra Ystad og Rønne)

– 370 ekstra afgange med Max på Rønne-Ystad (ekstrasejladser i sommerhalvåret)

– 14 ekstra afgange med Express 5 på Rønne-Ystad (en sen femte dobbelttur under Folkemødet og fem lørdage i juli med afgang kl. 22.30 fra Rønne og kl. 00.20 fra Ystad).

Kilde: Udkast til sejlplan 2023, Molslinjen