Grøn frø drømmer fortsat om gratis busser

Grøn frø drømmer fortsat om gratis busser
Kasper Flygare (S) ønsker sig stadig fri offentlig transport på Bornholm. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 15. SEP 2022 • 15:30
NYHED | ABONNENT
15. SEP 2022 • 15:30

Flere medlemmer af det grønne netværk De Grønne Frøer har tidligere bakket op om ideen om gratis busser på Bornholm. Lige nu er pengene små, men beslutningerne skal tages snart, mener Kasper Flygare fra Socialdemokratiet.


For under et år siden lød det fra Socialdemokratiets Kasper Flygare, at man i den tværpolitiske sammenslutning De Grønne Frøer arbejdede med ideen om at indføre elbusser og fri offentlig transport på Bornholm.

I disse dage debatteres elbusserne lystigt, ligesom stort set alt andet der vedrører BAT ser ud til at være til debat.

Siden 2011 har Ærø Kommune haft held med at flytte 200.000 mennesker ind i deres busser.

Mennesker, der for størstedelens vedkommende må antages at have kørt bil eller helt undladt at tage turen rundt på øen.

Derfor giver det mening at fortsætte med at tale om gratis buskørsel, grøn mobilitet og fleksibel transport på Bornholm, mener Kasper Flygare.

– Det klogeste ville være bare at gøre det hele gratis. Så kunne man have lægehus i Aakirkeby, selvom det måske ikke var der man boede, og det var ikke noget problem, for man kunne bare tage bussen, og det koster ingenting, forklarer han.

– Det ville gøre øen mere sammenhængende, og på den måde ville man også bedre kunne udnytte hele øen, uanset hvor man boede.

Han mener dog ikke, at den gratis buskørsel er noget, der skal indføres i løbet af det næste års tid.

– Med de økonomiske udfordringer, så er det nok ikke lige det mest oplagte tidspunkt. Men ideen er landet, og flere er ved at kigge på den grønne omstilling, siger han.

Men selvom det ikke skal være gratis at stige ind i bussen lige nu, så mener Kasper Flygare, at det er nu beslutningerne skal tages, hvis det skal blive til noget.

– Det er nu, vi skal tage de her beslutninger. Allerede mens man tager den strategiske beslutning om indkøb af busserne skal man kigge på, hvordan det kan blive grønnere og billigere at komme rundt på øen. Vi er et af de dyreste steder i forhold til offentlig transport, mener han.

Han mener, at der ville være penge at hente hos statens grønne omstillingsfond, og det ville gøre det nemmere at passe udgiften ind i budgettet.

– Gratis buskørsel burde ikke koste os mere end seks millioner kroner netto. Og så kræver det jo, at man kan fastsætte det beløb, så det er det samme hvert år, forklarer han.

Fokuserer på at sælge økort

En anden af de grønne frøer er Helle Munk Ravnborg fra Enhedslisten.

Hun er ikke afvisende overfor ideen om gratis busser, men ligesom Kasper Flygare mener hun heller ikke, at det er lige nu og her, det skal ske.

– De økonomiske konsekvenser ved at indføre gratis buskørsel er for store til, at jeg kan se det ske indenfor en overskuelig fremtid.

Derfor vil hun hellere fokusere på, at flere skal gøre brug af det årskort, man kan købe til busserne, som hun pointerer reducerer prisen væsentligt. Hun mener dog, at det er svært at sælge, fordi alle pengene skal betales på en gang.

– Lige nu arbejder vi først på økortet og på at gøre det muligt at betale det i mindre bidder, fortæller hun.

Rimelig åben for alle muligheder

Hos Heidi Burgedahl er det ikke øverst på ønskelisten med gratis busser. Hun mener tvært imod, at der er guld at hente ved at vende blikket mod andre busselskaber og se, hvordan de håndterer den kollektive trafik.

– Vi vil gerne arbejde med at få nogle input fra andre trafikselskaber og få inspiration til, hvordan vi kan få mest mulig busdrift for bornholmernes penge, fortæller hun.

Hun husker, at der var noget snak om gratis buskørsel i netværket, De Grønne Frøer, men selv har hun og partiet ikke lagt sig fast på en særlig løsningsmodel.

– Vi er rimelig åbne for at se, hvad der er af muligheder for BAT, siger hun.

Hos BAT har trafikchef Kim Koch-Hansen ingen kommentarer til Ærø-modellen.