Folkemødet holder øje: 'Vil være kede af, hvis det bliver et benspænd'

Folkemødet holder øje: 'Vil være kede af, hvis det bliver et benspænd'
Folkemødet er lig med travlhed i Bornholms Lufthavn. I år flyver tre flyselskaber på ruten til København under demokratifestivalen, og de risikerer forsinkelser og aflysninger på grund af en konflikt i Københavns Lufthavn. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 29. MAJ 2023 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
29. MAJ 2023 • 05:30

Konflikt i Københavns Lufthavn kan føre til trafikkaos under Folkemødet, men der er ikke meget, arrangøren kan stille op.


Nedtællingen til Folkemødet er i fuld gang. De første telte er sat op i Allinge, Cille Grosell er i gang med at skabe dekorationer til hovedscenen af kaolin fra Kaolinsøen i Rønne og uld fra bornholmske får, og afstemningen til Dialogprisen er i gang. I skrivende stund lover meteorologerne sol og tørvejr, men alligevel er der lidt flimmer for solen inden årets demokratifestival i Allinge. I flere uger har flytrafikken mellem Bornholm og København været ustabil på grund af en konflikt i Københavns Lufthavn. Det selvom det for tiden kun er DAT, der flyver på ruten.

Hver dag kan man på Københavns Lufthavns hjemmeside læse, at der er risiko for forsinkelser på og aflysninger af afgange og ankomster på grund af mangel på bemanding hos virksomheden Naviair, som varetager flyveledelsen i lufthavnen. Kort sagt er der for få flyveledere, da Naviair ikke har fået ansat nok, efter at flytrafikken er tilbage på normalt niveau efter corona. De tilbageværende har taget ekstravagter for at lukke hullerne, men det vil de ikke længere, og forhandlingerne mellem Naviair og flyveledernes fagforening har ikke givet resultat endnu.

Det er situationen, inden DAT får selskab af SAS og Norwegian, og flyene efter planen skal flyve i pendulfart mellem København og Bornholm, når folk skal først til og siden hjem fra Folkemødet. Direktør Jesper Rungholm hos DAT har advaret om kaos, hvis parterne i København ikke når til enighed inden Folkemødet, og i Foreningen Folkemødet følger man udvikling med spænding – og en erkendelse af, at man ikke selv kan stille særlig meget op.

– Vi har talt lidt om det, men det er ikke noget, vi reelt set kan gøre noget ved. Som jeg fornemmer tallene fra færgen, så er der også relativt booket op der, så vi kan ikke flytte alle den vej, siger souschef og kommunikationschef Pelle Nybirk fra Foreningen Folkemødet.

Folkemødet kan ikke selv gøre noget ved konflikten i Københavns Lufthavn, men håber, at den ikke bliver et benspænd for dem, som gerne vil til Bornholm og Allinge, fortæller souschef og kommunikationschef Pelle Nybirk. Arkivfoto: Berit Hvassum

 


Tæt dialog med lufthavnen

I forhold til konflikten mellem Naviair og flyvelederne kan Folkemødet ikke gøre andet end at krydse fingre og håbe, at det passer, når det for en uges tid siden blev rapporteret, at det ser ud til, at der er bevægelse i forhandlingerne mellem parterne.

– Vi vil være kede af, hvis det bliver et benspænd for at deltage, at der stadig er den konflikt. Vi vil helst have flest muligt til at komme og deltage. Vi mener, det er relativt sundt for vores demokrati, og det, vi dyrker på Folkemødet, er kompromisset og dialogen, det at man taler sammen, og det er også det, der skal til, for at man finder en løsning på lige præcis den udfordring, siger Pelle Nybirk.

Hvis det ikke lykkes parterne i København at finde et kompromis, og der kommer knuder i flytrafikken til og fra Folkemødet, vil man hos arrangøren gøre, hvad man kan, for at trafikken her på Bornholm flyder så smertefrit som muligt.

– Jeg tænker, vi skal sørge for at have en tæt dialog med lufthavnen og BAT, som sætter ekstra busser ind, og så har vi også en aftale med energiselskabet Andel, om at de har en bus stående. Det, vi kan gøre, er bedst muligt at tilpasse os de ændringer, der måtte komme. Det skal ikke være sådan, at bussen kører klokken 10, hvis flyet først lander klokken 10.30. Vi kan prøve at tilpasse os så godt som overhovedet muligt med den begrænsede del af infrastrukturen, vi har indflydelse på, siger Pelle Nybirk.

Han tror, Foreningen Folkemødet tager fat i både direktør Jesper Rungholm hos DAT og lufthavnschef Jimmi Holm Hansen i Bornholms Lufthavn for at høre, om der er mere, den kan gøre, men Pelle Nybirk tvivler.

– Jeg har umiddelbart svært ved at se hvad. Det er ikke os, der sidder inde til de forhandlinger. Det er også det, Jesper Rungholm påpeger. Det er et opråb til dem, der sidder med forhandlingerne, siger han.

Krav om ret stor besætning

Derfor handler det først og fremmest om, at deltagere og gæster til Folkemødet skal kunne komme nemt frem og tilbage, mens de er på Bornholm. For at sikre det, har arrangøren sørget for ekstra busser og taxier, og man er i tæt dialog med de forskellige trafikoperatører.

En af disse operatører er Bornholmslinjen, som i folkemødedagene sejler i pendulfart mellem Rønne og Ystad med både Express 5 og Express 1. I skrivende stund er der stadig ledige pladser til både biler og gående passagerer fra Ystad i dagene op til Folkemødet, selvom der er udsolgt på enkelte afgange.

– Vi vil som altid til Folkemødet gøre vores allerbedste for at få så mange som muligt med frem og tilbage, siger rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack.

Nogle vil måske tænke den tanke, at rederiet kan sætte Povl Anker ind og dermed få plads til flere passagerer, ifald flytrafikken driller. Det er dog nemmere sagt end gjort. For det første viser det sig som regel med kort varsel, om der opstår forsinkelser og aflysninger på grund af bemandingen i Københavns Lufthavn. For det andet er det et spørgsmål om bemanding.

– Bemandingsmæssigt kører vi på den helt store klinge i de dage der. Det handler meget om at have folk nok til at opretholde de sikkerhedskrav, der er. Fordi Povl Anker har en masse saloner og aflukker, kræver den en ret stor besætning rent sikkerhedsmæssigt, siger Jesper Maack.


Både Express 1 og Express 5 er i aktion under Folkemødet. En mulighed for at skaffe ekstra kapacitet kunne være at sætte Povl Anker ind, men det er lettere sagt end gjort, fortæller Bornholmslinjen. Foto: Henrik Nielsen

 

Selvom der er udsigt til potentielt trafikkaos i luften, kan Pelle Nybirk og Foreningen Folkemødet glæde sig over, at der endnu ikke er nogen, der har meddelt at de bliver væk på grund af den verserende konflikt i Københavns Lufthavn.

– Det er der ikke noget af, siger han.