Flyrute i udbud: Har haft dialog med flere selskaber

Flyrute i udbud: Har haft dialog med flere selskaber
Arkivfoto: Jacob Jepsen
TRAFIK | 31. JAN • 19:00
TRAFIK | 31. JAN • 19:00

Opgaven med at transportere patienter og sundhedspersonale mellem Bornholm og København bliver sendt i udbud i løbet af foråret. Allerede nu har der været dialog med flere aktører, lyder det fra både regionen og næstformanden i trafikkontaktrådet.

Det var forventningen, at den ville gå i udbud fredag i denne uge - flyruten mellem Bornholm og København. Mere specifikt opgaven med flyvninger af patienter og personale fra og til hovedstaden.

Men nu oplyser Region Hovedstaden i et skriftligt svar til Tidende, at regionen forventer, at udbuddet først bliver annonceret i løbet af foråret. Dermed går der lidt tid endnu før flyselskaber får mulighed for at byde på ruten.

– Det var den oprindelige dato (31. januar 2025, red.) de arbejdede ud fra. Så fik vi faktisk at vide for en måneds tid siden, at det nok ville trække lidt ind i februar, før de kunne åbne udbuddet, siger næstformand i trafikkontaktrådet Morten Riis (EL).

Den nuværende rammeaftale mellem Region Hovedstaden, Bornholms Regionskommune og DAT, som varetager flyvningerne i dag, udløber den 30. november i år, efter regionen sidste år gjorde brug af en option om at forlænge aftalen med et år.

Inden et nyt udbud blev sat i søen opfordrede trafikkontaktrådet i september til, at en markedsafdækning blev prioriteret hos regionen og regionskommunen. Den markedsafdækning er blevet sat i gang, og samtidig er en såkaldt forhåndsmeddelelse, som annoncerer det kommende udbud af flyruten, blevet offentliggjort på hjemmesiden udbud.dk.

Minimum tre selskaber

"Regionen har haft dialog med forskellige leverandører med henblik på at få markedets inputs til hvad den kommende kontrakt skal indeholde, herunder blandt andet krav til flytider og antal afgange," oplyser Region Hovedstaden om den proces.

– Udbudsmaterialet skal være tilgængeligt i hvert fald i 30 dage, før man kan lukke det. Så det betyder, at vi i hvert fald vil komme ind i marts, før man kan afslutte udbuddet, siger Morten Riis, der tilføjer:

– De har haft dialog med i hvert fald tre selskaber, og det kan jo være, der er nogle af dem, der har sagt, de har brug for lidt længere tid til at udarbejdet et tilbud - det aner jeg ikke.

– Når det hedder minimum 30 dage, er der også mulighed for, at de holder udbudsperioden åben i mere end 30 dage. Det kommer nok lidt an på, hvilken dialog der har været med de forskellige aktører, men det kunne man godt forestille sig, lyder det.

Fra Region Hovedstadens side lyder meldingen, at man forventer at have afsluttet udbuddet og tildelt kontrakten til en leverandør inden midten af juli.

Særligt optaget af patienter og personale

Morten Riis var som viceborgmester fungerende formand i trafikkontaktrådet, mens Jacob Trøst var sygemeldt. Det var netop i den periode, hvor markedsafdækningen i forhold til et kommende udbud for alvor blev sat i gang.

Hvis det står til dig, hvordan kommer den bedst mulige kontrakt så til at se ud?

– Der skal være afgange fordelt jævnt ud over døgnet, og så skal der være et vist antal afgange. Som det ser ud i øjeblikket er det meget småt, og så er priserne meget høje. Jeg ved ikke, hvor meget der bliver fastsat om det i udbuddet - det handler nok primært om antallet af pladser og afgange per dag, siger Morten Riis.

I dag er man på et minimumsniveau hvad angår antal daglige afgange. Kunne du godt tænke dig flere afgange per dag?

– Jeg er særligt optaget af det i forhold til vores mulighed for at kunne flyve både patienter og sundhedspersonale frem og tilbage. Jeg er klar over, der er mange andre, der bruger flyet, men med de priser vi ser i øjeblikket, så er der også nogle, der tænker på andre transportformer.

Afsnit om klima?

Derudover kunne Morten Riis godt tænke sig, at kontrakten kommer til at indeholde 'et eller andet omkring klima'.

– Der er jo meget i gang i forhold til brændselstyper og udledning i det hele taget. Hvis man laver en lang udbudsperiode, er man også nødt til at gøre sig nogle overvejelser, om det skal spille ind. Man kan i hvert fald sige, at man løbende skal holde sig orienteret om, hvilke muligheder der er for at overgå til andre typer af drivmidler, siger han.

– Jeg vil nødig have, man binder sig til en meget lang kontraktperiode og dermed så udelukker, at man går i gang med de udviklinger.

Ser du helst, at det er en dansk/skandinavisk selskab, der kommer til at flyve her - eller skal det være åbent for alle?

– Det er jeg nok lidt ligeglad med. Det vigtige for mig er, at der er overenskomst - ordentlige forhold for kabinepersonalet og overenskomstdækning. Ellers er jeg lidt ligeglad.

Den nye kontrakt med et flyselskab skal træde i kraft den 1. december 2025. Det fremgår ikke af forhåndsmeddelelsen, hvor lang kontraktperioden bliver. Til gengæld står der, at regionen og regionskommunen i 2023 havde et forbrug på 27.000 enkeltbilletter på flyruten mellem Bornholm og København

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT