Jagten gik ind på årsagen, og noget af den skulle findes i den t-foil, som Express 1 var bygget med, men som på et tidspunkt var blevet fjernet fra færgen. Dens manglende tilstedeværelse gjorde turene mellem Rønne og Ystad noget mere urolige, end vi havde været vant til, og samtidig kunne det altså også konstateres, at færgen hyppigere blev aflyst.
Efter måneders tryk fra Bornholm og ikke mindst fra Tidende mundede dialogen mellem Transportministeriet og Molslinjen ud i en tillægskontrakt: Bornholmslinjen fik papir på to år mere i Østersøen, og Bornholm fik en ny færge: Express 5 blev bestilt hos Austal-værftet – dem, som også havde bygget rederiet Færgens Leonora Christina.
Smult vande for en stund. Men når man er færgeoperatør i Østersøen og på den måde agerer livline for et stort samfund, så er der ikke langt mellem perioderne med høj bølgegang, og hos Bornholmslinjen må man stadig på noget nær daglig basis erfare, at det er vigtigt at holde sig i form.
Der går aldrig en måned uden hård kritik. Der går sjældent en uge, uden at nogen er utilfredse. Og sjældent uden grund.