Rederiet og ikke mindst Express 1 havde det uhyre svært i Østersøens bølger. Fra Aarhus havde det på forhånd med sikkerhed i stemmen lydt, at færgen var godkendt til at sejle i seks meter høje bølger, og at der ikke blive problemer med Bornholms nye, primære hurtigfærge, men ikke langt inde i kontraktperioden måtte Express 1 kapitulere ved selv ganske små bølger, og så væltede kritikken ellers ned over rederiet.
Det blev til 16 aflysninger den første måned, og efter fire måneders sejlads kunne Transportministeriet bekræfte den tendens, som de fleste nok allerede havde opdaget: Molslinjen aflyste mere end dobbelt så ofte, som Færgen gjorde.
Den manglende t-foil
Jagten gik ind på årsagen, og noget af den skulle findes i den t-foil, som Express 1 var bygget med, men som på et tidspunkt var blevet fjernet fra færgen. Dens manglende tilstedeværelse gjorde turene mellem Rønne og Ystad noget mere urolige, end vi havde været vant til, og samtidig kunne det altså også konstateres, at færgen hyppigere blev aflyst.
Efter måneders tryk fra Bornholm og ikke mindst fra Tidende mundede dialogen mellem Transportministeriet og Molslinjen ud i en tillægskontrakt: Bornholmslinjen fik papir på to år mere i Østersøen, og Bornholm fik en ny færge: Express 5 blev bestilt hos Austal-værftet – dem, som også havde bygget rederiet Færgens Leonora Christina.