Fem år i høj bølgegang
Bornholm er heldigvis blevet mere og mere tilfredse med Bornholmslinjen over de seneste fem år.
Tilfredsheden med Bornholmslinjen vokser.
Et kig i Tidendes arkiv over de mange, mange artikler om det rederi, der nu har stået for den samfundsbegrundede færgebetjening i fem år, afslører et halvt årti med masser af kritik, mange aflysninger og selvfølgelig også positive historier om trafikkens spændende udvikling. Den seneste historie handler om, at tilfredsheden med vores rederi ifølge en tilfredshedsundersøgelse vokser, og det er nok meget godt – især med tanke på udgangspunktet for præcis fem år siden.
For hvis vi spoler tiden tilbage til den 1. september 2018, så blev Bornholmslinjen og rederiets færger mødt med skepsis på Bornholm. Moderselskabet Molslinjen havde udkonkurreret det bornholmske rederi Færgen og vundet den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm – en særdeles attraktiv og lukrativ forretning.
Men sejlende fra Aarhus kom gamle hurtigfærger og en retorik, som mødte stor modstand i Bornholmslinjens første levetid.
Rederiet og ikke mindst Express 1 havde det uhyre svært i Østersøens bølger. Fra Aarhus havde det på forhånd med sikkerhed i stemmen lydt, at færgen var godkendt til at sejle i seks meter høje bølger, og at der ikke blive problemer med Bornholms nye, primære hurtigfærge, men ikke langt inde i kontraktperioden måtte Express 1 kapitulere ved selv ganske små bølger, og så væltede kritikken ellers ned over rederiet.
Det blev til 16 aflysninger den første måned, og efter fire måneders sejlads kunne Transportministeriet bekræfte den tendens, som de fleste nok allerede havde opdaget: Molslinjen aflyste mere end dobbelt så ofte, som Færgen gjorde.
Den manglende t-foil
Jagten gik ind på årsagen, og noget af den skulle findes i den t-foil, som Express 1 var bygget med, men som på et tidspunkt var blevet fjernet fra færgen. Dens manglende tilstedeværelse gjorde turene mellem Rønne og Ystad noget mere urolige, end vi havde været vant til, og samtidig kunne det altså også konstateres, at færgen hyppigere blev aflyst.
Efter måneders tryk fra Bornholm og ikke mindst fra Tidende mundede dialogen mellem Transportministeriet og Molslinjen ud i en tillægskontrakt: Bornholmslinjen fik papir på to år mere i Østersøen, og Bornholm fik en ny færge: Express 5 blev bestilt hos Austal-værftet – dem, som også havde bygget rederiet Færgens Leonora Christina.
Smult vande for en stund. Men når man er færgeoperatør i Østersøen og på den måde agerer livline for et stort samfund, så er der ikke langt mellem perioderne med høj bølgegang, og hos Bornholmslinjen må man stadig på noget nær daglig basis erfare, at det er vigtigt at holde sig i form.
Der går aldrig en måned uden hård kritik. Der går sjældent en uge, uden at nogen er utilfredse. Og sjældent uden grund.
Men tilfredsheden med Bornholmslinjen vokser altså ifølge den seneste tilfredshedsundersøgelse, som blev offentliggjort forleden, og det er i virkeligheden en rigtig god nyhed. Bornholmslinjen har nemlig brug for glade kunder. Og Bornholm har brug for et rederi, som vi er glade for. Så når vi som minimum hænger på hinanden i syv år mere, så er det nok meget godt, hvis venskabet kan blive varmere.
Se også alle Villumsens tegninger af færgen længere nede
Velkommen på forsiden
Det har været begivenhedsrigt. Bornholmslinjen har i løbet af sine fem år i Østersøen adskillige gange været i avisens spalter.
Vi bringer her et udvalg af overskrifter fra de seneste fem år – og en smule fra året inden overtagelsen af den samfundsbegrundede
rute i Østersøen.
6. marts 2017:
Ny færgeforbindelse døbes Bornholmslinjen
16. marts 2018:
56 ugentlige afgange: Molslinjen åbner ny busrute til Bornholm
21. august 2018:
Hvad koster en færgebillet med Bornholmslinjen? Det kommer an på...
1. september 2018:
Færgen takkede fredag aften endegyldigt af og sagde farvel til Bornholm: Det endte med et brag
3. september 2018:
Passagerer måtte gå i land over bildækket
5. september 2018:
Læserbrev: Kombardo - men klar dig selv, hvis du er ældre bornholmer uden internet
11. september 2018:
Mange af Tidendes læsere er vilde med Bornholmslinjen: Der er intet at klage over
2. oktober 2018:
Læserne raser: Det bliver en lang vinter
24. oktober:
Chefredaktør: Det kalder sig Bornholmslinjen - men indtil vores nye rederi fra Aarhus reelt viser sig som bornholmernes rederi, som bornholmernes linje, så vil vi her i Bornholms Tidende konsekvent omtale dem som Molslinjen
10. november 2018:
Ingen ved, hvor det er: Færgens stabiliseringssystem er forsvundet
20. november 2018:
Molslinjen og ministeriet drøfter t-foil på Express 1
11. december 2018:
Politisk pres er " uheldigt", skrev rederidirektør til Transportministeriet: Molslinjen ville lukke sag om t-foil ned
11. maj 2019:
Tre personer på hospitalet efter påsejling af Express 1
24. oktober 2019:
Bornholmslinjen køber t-foil og rekordstor ny færge
27. december 2019:
Bornholmslinjen vil øge indsatsen mod Tyskland
28. december 2019:
Bornholmslinjen medgiver at den første kritik var berettiget
12. marts 2020 (coronakrisen har ramt):
Fortsætter med at sejle efter sejlplanen: Bornholmslinjen vil tillade ophold på vogndækket
6. juli 2020:
Express 1 og Express 2 måtte lave undvigemanøvre:
Passager: Det var tæt på
Rederi: Det var langt fra
27. oktober 2020:
Nu kommer nyrenoverede Povl Anker hjem
22. december 2020:
Livsnerven over Sverige spærret
12. januar 2021:
Efterlyser en trafikkorridor gennem Sverige: Sommerhusejer ærgrer sig over at være afskåret fra Bornholm
28. maj 2021:
Transportfirma: Trailere strander ugentligt i Køge, fordi Hammershus-færgen er fuld
4. august 2021:
Stenkast mod biler til og fra Bornholm
25. januar 2022:
Bornholmslinjen aflyste færre afgange i 2021
25. marts 2022:
Færgens gps-system med tredobbelt backup gik ned
4. april 2022:
Bornholmslinjen: Den nye hurtigfærge bliver senest klar til næste års højsæson
23. april 2022:
Bornholmslinjen satte rekord i påsken
7. december 2022:
Ikke én aflysning i hele efteråret
12. januar 2023:
Færgerne satte rekordi 2022
4. februar 2023:
Express 2 sejlede ind i molen
16. april 2023:
Verdens største hurtigfærge er ankommet
28. april 2023:
Trøst om Express 5: Vi håber på færre udsolgte afgange
30. maj 2023:
Express 5 rammer kaj og pram i Ystad
21. juni 2023:
Færgerekord til Folkemødet
22. juni 2023:
Landstrøm til Express 1 og Express 5 er på trapperne
8. juli 2023:
Første sommermåned med ny færge gav mere trafik
18. juli 2023:
Anders And tager færgen til Bornholm
8. august 2023:
Passagerer: Bornholmslinjens kommunikation er uacceptabel
9. august 2023:
Vindretningen var årsag til Povl Ankers overnatning i Ystad
19. august 2023:
Støjklager flyttede Express 1
30. august 2023:
Tilfredsheden med Bornholmslinjen vokser

NYT JOB
MEST LÆSTE


Ejn sæksara
Et sæt bestående af en stor snaps og et lille glas øl. Betegnelsen kommer af, at det kostede seks øre.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration