Det er anden gang, politikerne skal tage stilling til besparelser på BAT’s buskørsel. I februar fik natur- miljø- og planudvalget også forelagt nogle forslag, men medlemmerne manglede flere oplysninger og udsatte derfor sagen. Flere af forslagene fra februar går igen, men der er sket et par ændringer, siden sagen var til politisk behandling første gang.
I februar var der lagt op til at spare både rute 7 og 8 væk. De kører langs kysten i turistsæsonen og er meget brugt, og BAT regnede oprindeligt med, at 90 procent af passagererne vil finde alternative ruter at benytte. Nu foreslår trafikselskabet i stedet at nedlægge rute 8, men bevare en reduceret rute 7 fra anden søndag i juni til sidste lørdag i juli. I den gældende køreplan kører rute 7 i påsken, fra maj til slut september samt i efterårsferien.
En anden ændring sammenlignet med i februar er et forslag om en ny prisstruktur, hvor det bliver billigere og mere attraktivt at bruge den kollektive bustransport på Bornholm. Forslaget er ikke så konkret, at BAT præsenterer skelettet til en ny prisstruktur. I stedet foreslår trafikselskabet, at det sammen med kommunens udviklingsafdeling sætter fokus på en politisk dagsorden til en ny prisstruktur. Målet vil være at sikre ekstra billetindtægt – stigende fra 500.000 kroner i 2025 til to millioner kroner i 2027.
Farvel til ruter
I februar var spareforslagene ikke vendt med BAT’s rådgivende bestyrelse, inden de blev forelagt udvalget. Det faldt politikerne for brystet, og denne gang har de været gennemgået i bestyrelsen. Det har ikke ændret på, at nogle af dem handler om at nedlægge ruter – ikke kun rute 8.