Disse ændringer skal redde BAT’s økonomi

Disse ændringer skal redde BAT’s økonomi
For at spare penge ønsker BAT at nedlægge bybusrute 23, rute 8 og rute 11. Trafikselskabet foreslår også andre besparelser. Foto: Henrik Nielsen
NYHED | ABONNENT | 3. APR 2024 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
3. APR 2024 • 05:30

BAT vil blandt andet nedlægge busruter og indføre en ny prisstruktur for at skabe balance i økonomien.

Der er mange ændringer på vej i BAT. Målet er at rette op på økonomien i det kommunale trafikselskab. Vejen dertil går via ni forslag, som samlet set vil have negative konsekvenser for den lokale bustrafik og dem, der bruger den. Det fremgår af en sag, natur-, miljø- og planudvalget behandler torsdag.

BAT’s budget for 2024 viser fra årets start et forventet minus på op til 2,6 millioner kroner. Det kommer oveni et forventet underskud på fire millioner kroner i 2023. For at få økonomien i balance har BAT foreslået nogle besparelser, og der er stort set ikke andre muligheder end at spare på kørslen, fremgår det. Alternativt har trafikselskabet brug for en kassefinansieret tillægsbevilling i år samt flere penge i 2025 og frem.

I alt har BAT ni forslag, hvoraf det ene allerede er gennemført, nemlig stop med tryk og omdeling af fysiske køreplaner. Det giver en forventet besparelse på 200.000 kroner om året.

Idé om ny prisstruktur

Det er anden gang, politikerne skal tage stilling til besparelser på BAT’s buskørsel. I februar fik natur- miljø- og planudvalget også forelagt nogle forslag, men medlemmerne manglede flere oplysninger og udsatte derfor sagen. Flere af forslagene fra februar går igen, men der er sket et par ændringer, siden sagen var til politisk behandling første gang.

I februar var der lagt op til at spare både rute 7 og 8 væk. De kører langs kysten i turistsæsonen og er meget brugt, og BAT regnede oprindeligt med, at 90 procent af passagererne vil finde alternative ruter at benytte. Nu foreslår trafikselskabet i stedet at nedlægge rute 8, men bevare en reduceret rute 7 fra anden søndag i juni til sidste lørdag i juli. I den gældende køreplan kører rute 7 i påsken, fra maj til slut september samt i efterårsferien.

En anden ændring sammenlignet med i februar er et forslag om en ny prisstruktur, hvor det bliver billigere og mere attraktivt at bruge den kollektive bustransport på Bornholm. Forslaget er ikke så konkret, at BAT præsenterer skelettet til en ny prisstruktur. I stedet foreslår trafikselskabet, at det sammen med kommunens udviklingsafdeling sætter fokus på en politisk dagsorden til en ny prisstruktur. Målet vil være at sikre ekstra billetindtægt – stigende fra 500.000 kroner i 2025 til to millioner kroner i 2027.

Farvel til ruter

I februar var spareforslagene ikke vendt med BAT’s rådgivende bestyrelse, inden de blev forelagt udvalget. Det faldt politikerne for brystet, og denne gang har de været gennemgået i bestyrelsen. Det har ikke ændret på, at nogle af dem handler om at nedlægge ruter – ikke kun rute 8.

BAT foreslår at nedlægge rute 11, der mandag til fredag kører fra Nexø til Rønne om morgenen og den anden vej om eftermiddagen. Den er et supplement til ruterne 5 og 6, der også kører mellem de to byer. Også bybusrute 23 foreslår BAT nedlagt. I stedet vil selskabet lave mindre ændringer i rute 22, så den også dækker en del af den nuværende rute 23.

Hvis BAT's spareforslag gennemføres, kan der opnås en yderligere besparelse ved effektivisering af driften, blandt andet ved at få en bedre sammenhæng i vagtsammensætningen, forhandling af overenskomst, mindre sygefravær, bedre medarbejdertrivsel og mindre behov for eksterne vognmænd, fremgår det.

Besparelserne vil tilsammen kunne gøre, at BAT får afviklet underskuddet over en tre-fireårig periode.

For tiden er BAT i øvrigt ved at teste et passagertællingssystem, som forventes leveret i april. Det skal give et databaseret grundlag til at effektivisere busrutenettet og til at holde den kollektive bustrafik på Bornholm op i mod alternative transportmuligheder i fremtiden.

Forslagene i tal

Stop med fysiske køreplaner – 200.000 kroner

Reduktion af rute – nettobesparelse på 400.000 kroner

Nedlæggelse af rute 8 – nettobesparelse på 900.000 kroner

Nedlæggelse af rute 11 – nettobesparelse på 127.000 kroner

Nedlæggelse af bybusrute 23 – nettobesparelse på 1.099.000 kroner

Driftsoptimering – nettobesparelse på 400.000 kroner

Merindtægt ved ny prisstruktur – 2.000.000 kroner

Effektiv drift ved brug af passagertællinger – 2.000.000 kroner

(Beløbene er, når forslagene er fulgt gennemført i 2027)

Kilde: Natur-, miljø- og planudvalgets dagsorden



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT