Begge gange har han henvist til regeringsudspillet - der senere blev en politisk aftale - om grøn luftfart i Danmark. Med aftalen får den statsejede Bornholms Lufthavn 18,7 millioner kroner ekstra om året ud over den årlige grundbevilling på 24 millioner kroner i perioden 2025-2030.
– Vi sikrer fra statens side, at de små regionale lufthavne i Esbjerg, Midtjylland, Sønderborg og på Bornholm får støtte, så der er de bedste muligheder for at drive flyruter, har Thomas Danielsen udtalt om ekstrabevillingen.
Men Trafikkontaktrådets sekretariat gør i dagsordenen til tirsdagens møde opmærksom på, at de 18,7 millioner kroner er øremærket drift og vedligehold af lufthavnen og derfor ikke kan benyttes til at understøtte ruten til København. I stedet henviser sekretariatet til, at en fritagelse for at betale afgift for start, ophold, handling med videre i lufthavnen - ud over de allerede sløjfede passagerafgifter - vil kunne reducere flyselskabets omkostninger.
Det går 'meget langsomt'
Noget helt andet, Trafikkontaktrådet kan anbefale transportministeren, er at gøre ruten statsstøttet på samme grundlæggende måde som færgerne fra og til Bornholm via en såkaldt PSO-ordning. Det er langt fra uvant for DAT, der i dag flyver på PSO-ordninger på otte ruter i Europa.