Flyrutens fremtid er på dagsordenen

Flyrutens fremtid er på dagsordenen
Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 24. JUN 2024 • 15:30
NYHED | ABONNENT
24. JUN 2024 • 15:30

Trafikkontaktrådet skal tirsdag drøfte fremtiden for flyruten mellem Bornholm og København. Det sker på baggrund af en analyse af flybetjeningen og DATs dystre meldinger om rutens fremtid.

Når Trafikkontaktrådet mødes tirsdag, er den fremtidige flybetjening af Bornholm på dagsordenen. Siden rådet sidst holdt møde i marts er der udkommet en analyse af flybetjeningen af Bornholm, og så har flyselskabet DATs direktør, Jesper Rungholm, beskrevet, at københavnerrutens økonomi er så 'håbløs' at han ville lukke ruten nu, hvis han kunne.

Dermed er der nok at tage fat på for de 20 rådsmedlemmer på Snorrebakken tirsdag eftermiddag. Trafikkontaktrådets sekretariat indstiller til, at rådet 'drøfter hvilke overvejelser og anbefalinger, som analysen af Bornholms flybetjening giver anledning til i lyset af de seneste udmeldinger fra DAT,' fremgår det af dagsordenen.

Det er knap to måneder siden, flyselskabets direktør, Jesper Rungholm, kom med den opsigtsvækkende udtalelse om ruten til Københavns fremtid. På det tidspunkt genererede ruten et underskud på halvanden million kroner om måneden, hvilket selskabets direktør karakteriserede som håbløst.

En kontakt med Region Hovedstaden sikrer dog et minimum antal afgange mellem Bornholm og København frem til 30. november næste år, og det er, udtalte Jesper Rungholm dengang, den kontrakt der 'tvinger' selskabet til at flyve på ruten indtil kontrakten udløber.

Samtidig med udtalelserne udkom Trafikkontaktrådet med en analyse af flybetjeningen af Bornholm. Analysens hovedkonklusioner er blandt andet, at der er stigende omkostninger for flyselskaber til drift af indenrigsruter i Danmark, at flyforbindelsen til København har en stor betydning for det bornholmske samfund, at den gennemsnitlige CO2-udledning per passager er lavere med fly end færge og at samfundsbegrundet støtte kan hjælpe med at fastholde en attraktiv flyrute.

Støttemuligheder

Det fremgår af dagsordenen til tirsdagens møde, at det som udgangspunkt ikke er tilladt i EU at give statsstøtte til flyruter - men at der er flere undtagelser.

– For Bornholm er en vigtig undtagelse, at der blandt andet kan gives støtte til såkaldt "fjerntliggende regioner" via en PSO-ordning, hvis ruten lever op til en række kriterier, skriver sekretariatet i dagsordenen.

PSO er en forkortelse for 'public service obligation' og er en EU-forordning, der regulerer, hvad man kan gøre med statsstøtte i de tilfælde, hvor markedet ikke kan klare sig selv. Den svarer grundlæggende til den ordning, som færgerne til Bornholm er underlagt - altså samfundsbegrundet støtte af en udbudt rute.

– Med en velovervejet støtteordning bør det være muligt at leve op til de krav, der stilles til en PSO på ruten Bornholm-København, jævnfør analysen af Bornholms flybetjening. At ansøge om en PSO, få svar på ansøgningen og udbyde en rute kan dog tage flere år, skriver sekretariatet.

Der er dog også andre måder, man kan støtte flyruten på. Sekretariatet nævner ordningen om sociale rabatter, der kan finansieres af staten. Den går ud på, at flyselskaberne giver rabat til udvalgte målgrupper, for eksempel studerende eller pensionister, hvorefter selskaberne bliver kompenseret. Men der står samtidig i dagsordenen, at transportminister Thomas Danielsen (V) har talt imod sociale rabatter.

Det er også en mulighed at støtte flyselskabet, der flyver på ruten, ved at fritage det fra at betale afgifter i Bornholms Lufthavn. I forvejen opkræver lufthavnen ikke passagerafgifter, men en yderligere fritagelse fra at betale afgifter vil 'alt andet lige' reducere operatørens omkostninger, fremgår det af dagsordenen. Som beskrevet tidligere i Tidende, får lufthavnen, som led i den politiske aftale om grøn skattereform, 18,7 millioner kroner ud over grundbevillingen på 24 millioner kroner de kommende år. Men de mange ekstra millioner kroner er øremærket 'drift og vedligehold' af lufthavnen og kan derfor ikke bruges til at understøtte ruten til København, skriver sekretariatet dog.

FÅ ABONNEMENT