Bornholm mangler en mæcen
Jesper Rungholm kommer med et eksempel på, hvordan én af landets andre indenrigsruter overlever.
– Tag Sønderborg-ruten (som flyves af Alsie Express, red.). Den fungerer på den facon, at hvert eneste år gør man op, hvad har det kostet at drive ruten i år. Så går man til Danfoss-fonden, som jo er velgører i hele Sønderjylland. De spæder til, så det hele kan løbe rundt. Vi har ikke nogen Danfoss-fond her, der kan hjælpe os. Det er kun familiens egen pengekasse, og den er ikke på Jørgen Mads Clausen-niveau. Så vi kan ikke selv understøtte sådan noget, og vi vil ikke selv understøtte sådan noget. Men så længe kontrakten kører, så flyver vi også. Vi kommer ikke til at lave noget åndssvagt det næste halve eller halvandet år, som kontrakten løber. Der kan vi i hvert fald berolige bornholmerne, at så længe den kontrakt kører, så bliver der også fløjet for hospitalet. Sådan virker det.
Men bornholmerne skal finde ud af, hvordan man gør på lang sigt. For når kontrakten udløber, er der en ny situation, siger DATs administrerende direktør, Jesper Rungholm.