Cykler fristes ikke af gratis bustur

Cykler fristes ikke af gratis bustur
Trafikchef Niels Rasmussen er ude at prøve en elbus. Uden cykel. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 7. AUG 2024 • 12:50
NYHED | ABONNENT
7. AUG 2024 • 12:50

Det koster ikke længere noget at tage jernhesten med hos BAT. Men interessen er udeblevet. Og nu skal der tælles passagerer i alle busser.

Er du punkteret eller har ramt muren, er det blevet mere attraktivt at blive kørt hjem i bus. 1. juli gjorde BAT det nemlig gratis at få cyklen ombord på bussen, men ifølge trafikchef i BAT Niels Rasmussen har det ikke medført en stigning i antallet af cykler, der vil befordres af rutebilen.

– Jeg spurgte ind til det i en workshop, om vi har oplevet en stigning hen over sommeren. Min konklusion er, at omfanget er stadigvæk det samme, efter det er blevet gratis, siger han.

Sidste år solgte BAT 1.699 cykelbilletter til deres busser, og i år har de solgt 663, indtil det blev gratis halvvejs gennem 2024.

Barnevogne vinder over cykler

Man må ikke tage sin cykel med i Rønnes bybuslinjer 22 og 23, men ellers er der frit slag. Når der vel at mærke er plads.

– Udfordringen er, at hvis ikke der plads til barnevognen eller cykler, så får du den ikke med. Der er nogle kunder, som bliver afvist en gang imellem, men så må de tage den næste bus, siger Niels Rasmussen.

Der er plads til en barnevogn og en cykel, to cykler eller to barnevogne i en bus. Men hvis der er en barnevogn på vej hen til et stoppested, er der ikke nogen gevinst ved at træde ekstrahårdt i pedalerne og overhale den. Det er nemlig ikke først-til-mølle-princippet, der gælder.

– Chaufføren afgør, hvem der skal med bussen. Hvis der står cyklist og en barnevogn, og der kun er plads til én af dem, er det nok barnevognen, der bliver prioriteret. Men det er de fleste alle, der kommer med, siger han.

Hemmelige passagertal

Efter cykelbilletprisen er faldet til et rundt 0, er det ikke længere muligt for BAT løbende at holde øje med, hvor mange der benytter sig af muligheden.

Det er i øvrigt et generelt et problem for BAT overhovedet at holde øje med, hvor mange der kører med hvilke busser, for trafikselskabet har ganske enkelt ikke teknologien til at overvåge rejsemønsteret.

– Det er noget, jeg har efterlyst, for du kan jo ikke se, hvor mange der er bussen, når nogle har årskort eller et firedageskort, siger han.

BAT har prøvet forskellige modeller for at måle, hvor mange der kører med hvilke busser. Indtil videre har teknologien ikke fungeret, men nu er der et nyt system på tegnebrættet. Som også kan kende forskelle på typen af rejsende.

– Vi skal til at teste nyt udstyr. Det udstyr er mere intelligent og kan også se forskel på, om det er menneske, barnevogn eller cykel, der stiger ombord på bussen, siger trafikchefen og fortsætter:

– Det kunne være interessant at få målt op mod omsætningstallene. Så kan vi se, om der er nogle ruter, der er helt tomme eller propfulde, siger han.

Tomme busser kan koste afgange

Trafikchefen er ivrig efter at få styr på, hvor mange der kører med hvilke ruter

– Om en måned eller halvanden skal jeg vurdere, om det virker. Hvis det gør det, trykker vi på knappen og bestiller systemet til alle vores busser, siger han.

Resultatet af passagermålingerne kan blive skidt læsning for nogle af øboerne. For er bussen næsten tom, risikerer den af miste afgange.

– Vi står også overfor en svær tid, hvor BRKs økonomi også er med til at udfordre, at vi er mere effektive og kun kører der, hvor behovet er der. For vi skal også kunne levere kørsler til eksempelvis skolebørn, siger han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT