Kan man så tale om en forbindelse fra Sverige til Bornholm? Det er svært at sige. Der er lang vej, men med min viden er det teknisk muligt. Og så er prisen jo helt afgørende. Kan omkostningen afbetales som de øvrige faste forbindelser over tid med brugerbetaling? Vil omkostningen til en fast forbindelse kunne hænge sammen i forhold til det, som det koster at sejle mellem Ystad og Rønne, og evtentuel dropning af godsfærgen til Køge, fordi man kan transportere på vej i stedet? Der var jo en sådan sammenhæng økonomisk, da Storebæltsfærgerne blev droppet til fordel for en fast forbindelse. Vil det også kunne være tilfældet for Bornholm?
Er det realistisk? Kan man få beregninger herpå? Ja, hvis man vil. Spørgsmålet er, om man politisk kan få staten til afsætte et mindre beløb hertil, når man ikke foreløbig skal etablere en fast forbindelse? Næppe en let opgave, og Bornholm vil nu prioritere noget helt andet.
Så principielt er jeg tilhænger, men det har i årtier ingen realisme i sig på grund af ovennævnte. Derfor vil jeg ikke politisk engagere mig heri. Vi har i forvejen rigeligt at gøre med at få etableret Energiøen m.v. og få løftet udviklingen på Bornholm til en mere selvbærende økonomi, og også i den sammenhæng er et så evt. langsigtet projekt ikke noget, som jeg vil lægge mine kræfter i nu".
Vil ikke have en tunnel
Fra Det Konservative Folkeparti lyder svaret kort: