Pernille Bülow viste juleboderne frem: 'Vi har egentlig altid manglet en højsæson i december'

Pernille Bülow viste juleboderne frem: 'Vi har egentlig altid manglet en højsæson i december'
Pernille Bülow er primus motor bag Bornholms Julemarked. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 23. APR 2021 • 16:45
| ABONNENT
23. APR 2021 • 16:45

JULEMARKED

Forårssolen glimtede fredag formiddag om kap med duften af æbleskiver og gløgg på kajen i Nexø.

Anledningen var Pernille Bülow, der som tovholder på Bornholms Julemarked ville give bodlejerne en chance for at danne sig et indtryk af mål og stemning, når og hvis de vælger at deltage i vinterens ambitiøse julemarked på havnen i Nexø.

Julemarkedet har været undervejs i to år, men tredje gang er lykkens gang, siger Pernille Bülow, der selv havde taget opstilling i boden med gløgg og æbleskiver, mens den anden bod udenfor glaspusterens hovedkvarter på Østre Kajgade fungerede som showroom.

Barren ligger stadig højt

Første gang, den succesrige Nexø-virksomhed tog tilløb til at lancere et stort julemarked på østlandet med opbakning fra blandt andet Destination Bornholm, Bornholmslinjen og Bornholms Regionskommune, var i 2019. Her faldt finansieringen til jorden, og Bülow valgte at trække forsigtighedskortet og udsætte.

Året efter blev julemarkedet aflyst halvanden måned før åbningen på grund af coronaepidemien.

Men interessen er der stadig, forsikrer Pernille Bülow, et halvt år før det går løs igen.

– Det er vigtigt at sende et signal om, at vi er på, og at barren ligger lige så højt, som den hele tiden har gjort, siger hun.

Torsdag og fredag kunne kunsthåndværkere, fødevareproducenter og andre interesserede derfor komme til Nexø og på egen hånd danne sig et indtryk af, hvordan en julebod er indrettet og undersøge, om der for eksempel er plads til en køledisk.

– Det er fint at få mulighed for at tage en snak med dem på tomandshånd, siger Pernille Bülow og nikker over mod Per Olesen fra mejeriet, der er ved at tage en bod i nærmere øjesyn.


Foto: Jacob Jepsen

Satser på succés fra start

Bornholms Julemarked har modtaget en lille million i støtte fra eksterne parter, inklusive 300.000 fra erhvervsfremmepuljen. Tanken er, at julemarkedet skal drifte sig selv, siger Pernille Bülow. Men julemarkedet i Nexø skal ikke være en statisk begivenhed.

– Der skal være plads til, at vi næste år får nogle nye skøre ideer. Det skal ikke være det samme udtryk hvert år på Bornholms Julemarked. Vi vil nok altid have det der nordiske udtryk, men der skal være nye oplevelser hvert år, så folk har noget at glæde sig til, siger Pernille Bülow.

Hun satser på succés fra start.

– Selvfølgelig kommer vi til at omsætte mere om fem år, men forhåndsinteressen har været så stor, det er helt vildt så god respons, vi får. Vi hører masser af tyskere, der siger, de kommer tilbage til julemarked.

Teater og fællessang

Det koster 12.000 kroner at leje en bod i 12 dage.

– Det kan godt være noget af en udskrivning for en lille virksomhed, siger Isabella Marckmann Hansen og understreger, at man kan være to lejere om én bod.

Der tilsluttes strøm, og der følger lyskæde med Pernille Bülows julekugler med i prisen.

Derudover kommer der liv i gaderne, forsikrer arrangørerne. Udover madvogne sigter man efter at integrere sang og underholdning i julemarkedet.

– Jeg forestiller mig kor, måske fællessang, måske teater på gadeplan. Det kunne være sjovt at arbejde med bornholmsk på jul som omdrejningspunkt, siger Isabella Marckmann Hansen, der er projektleder for Bornholms Julemarked.


Foto: Jacob Jepsen

De lokale er med på ideen

Isabella Marckmann Hansen kommer fra et barselsvikariat i kommunens afdeling for byggeri og udvikling. Hun har blandt andet vikarieret for projektlederen på områdefornyelsen i Nexø og har derfor en god kontakt til det lokale handels- og foreningsliv.

De lokale har omfavnet ideen fra starten og vil ifølge Isabella Marckmann Hansen spille en aktiv rolle, når julemarkedet afvikles i i alt fire weekender op til jul.

– Visionen er at sprede julestemning i hele byen, siger Isabella Marckmann Hansen.

Ambitionen er imidlertid, at vise det bedste af det bedste fra hele Bornholm.

– Det essentielle er, at julemarkedet skal være bornholmsk. Vi vil gerne vise danske og tyske turister, hvad vi kan her på Bornholm.

Pernille Bülow uddyber:

– Vi har da et håb om at, nu starter julemarkedet i Nexø, og synes Gudhjem eller en af de andre byer, at det kunne vi måske også være med på. Og så kunne jeg forestille mig, at om fem år så er Bornholm pludslig en juleø. Så vi får en højsæson i december, som vi egentlig altid har manglet.

 


Bornholms Julemarked

Fire weekender – 12 åbningsdage

Weekend 1: 26.-28. november

Weekend 2: 3.–5. december

Weekend 3: 10.-12. december

Weekend 4: 17.-19. december

 


Fakta

Pernille Bülow er primus motor bag Bornholms Julemarked. Det var også hende der for knapt tre år siden investerede i de 30 boder, som er importeret fra Belgien.

Efterfølgende har hun indkøbt 150 hvide pyntetræer og stiller desuden tusindvis af lyskæder med glaskugler af genbrugsglas til rådighed, så der bliver julelys hele vejen fra Dokken til Skippertorvet. Tanken er, at de tændes hver dag ved mørkets frembrud – også de dage, hvor julemarkedet er lukket.

Og Pernille Bülow er klar til at skalere op, hvis interessen er stor nok.

– Jeg har det lidt sådan, hvis der er 40 der tilmelder sig, så bestiller jeg flere boder. Du kan stille dem op på 10 minutter. Det betyder noget for overskuddet, siger hun.