Blomsterbutik vender underskud til et markant overskud

Blomsterbutik vender underskud til et markant overskud
Ejer af Holst Blomster i Nexø Camilla Mikkelsen har tydeligt kunnet mærke, at folk har haft et øget behov for at sende blomster under coronakrisen. Det kan også ses på virksomhedens årsregnskab. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 19. MAR 2021 • 15:36
| ABONNENT
19. MAR 2021 • 15:36

REGNSKAB

Holst Blomster ApS kommer ud af regnskabsåret 2020 med et særdeles tilfredsstillende resultat.

Tallet på bundlinjen efter skat landede på 192.819 kroner.

En markant forbedring af resultatet fra regnskabsåret 2019, hvor Holst Blomster havde et underskud på 119.489 kroner.

Det viser virksomhedens årsrapport.

Ejer af Holst Blomster, Camilla Mikkelsen, forklarer, at det gode resultat blandt andet skyldes, at hun tilbage i juni opsagde halvdelen af lejemålet.

– Vi har haft et kæmpe lejemål, og på den måde har vi mindsket vores udgifter til husleje.

Derudover har blomsterbranchen som en af de få faktisk nydt godt af coronakrisen.

– Folk har haft et øget behov for at sende blomster. Det har været med til, at vi har fået en større omsætning og derved også kunnet levere et overskud.

– Vi hører, at når man ikke kan besøge moster Oda oppe på Nørremøllecentret, så sender de pårørende blomster. Altså i stedet for besøg, sender de en lille hilsen.

Blomsterbutikker har i dag oftest meget mere på hylderne end blomster. Forskellige delikatesser, slik og pyntegenstande, men det er stadig kerneforretningen, som trækker kunderne til.

– Vi sælger helt klart flest buketter, men også lidt chokolade, siger Camilla Mikkelsen.

Et pusterum for en presset branche

Med sociale medier er det blevet muligt at sende hilsner til folk med det samme og på alle mulige måder: sjove, kærlige og mærkelige. Folk kan for eksempel tage et billede af sig selv med deres mobiltelefon og lægge en baggrund ind fra Mars, Buckingham Palace eller en tropeø. Kun fantasien sætter grænser.

Og det er blot én af de ting, som de traditionelle blomsthandlere skal konkurrere i mod.

– Vi er en presset branche, og man kan efterhånden få blomster alle steder, supermarkeder, tankstationer, byggemarkeder.

Derfor nyder Camilla Mikkelsen også, at hendes butik – og branchen i det hele taget – er inde i en god periode, men hun har svært ved at vurdere, hvor længe hun fortsat kan ride på bølgen.

– Fortsætter det her med at sende blomster til dem, man ikke kan mødes med, eller er man sådan lidt mæt af det og finder på nye ting? Men vi håber da, det fortsætter. Det er altid rart at sende en blomst, og man kan altid sende en blomst bare for at fortælle én: "Du er god. Tak for dig".

Hos Holst Blomster benytter de sig også af de sociale medier til at promovere sig selv, men fokus ligger, hvor det altid har været: blomsterne.

– Vi er bare nødt til at gøre det, vi er gode til. Levere et flot stykke håndværk af god kvalitet, som spreder glæde.

– Og det er jo godt håndværk. Det er ikke bare noget, der er klasket sammen. Det er lavet i hånden, og folk har taget en uddannelse for at kunne det.