Presset akutberedskab: Vent med at ringe 1813 hvis muligt

NYHED | 25. DEC 2023 • 18:09
Af:
Ritzau
NYHED
25. DEC 2023 • 18:09

Hovedstadens Akutberedskab opfordrer til, at man venter med at ringe 1813, da akuttelefonen er presset. 

Region Hovedstadens Akutberedskab opfordrer til, at man venter med at ringe til akuttelefonen 1813, hvis det er muligt.

Det skyldes, at akuttelefonen modtager mange opkald mandag.

– Vent nogle timer med at ringe, hvis det er muligt - så vil køen være kortere eller væk, skriver regionens akutberedskab på det sociale medie X.

På Region Hovedstadens hjemmeside fremgår det, at der kort efter klokken 15 mandag er 10 til 15 minutters ventetid.

Omkring middagstid lå ventetiden på op mod en time.

På X fremhæver Region Hovedstadens Akutberedskab, at akuttelefonen 1813 er til akut sygdom og skader.

– Egen læge åbner 27. december. Ring 112 ved livstruende symptomer.

Berit Juhl, som er afdelingschef for akuttelefonen i Region Hovedstaden, fortæller, at omkring klokken halv ti mandag formiddag modtog 1813 flere hundrede opkald.

Derfor måtte regionens akuttelefon kalde ekstra mandskab ind.

– Vi har været så heldige, at dobbelt så mange, som vi havde planlagt, er kommet ind for at hjælpe os. Lige nu har vi fem minutters ventetid, siger Berit Juhl omkring klokken 17.30.

Lidt over 20 medarbejdere tilbød deres hjælp, da akuttelefonen var under pres. Mandag har 1813 i alt haft mellem 70 og 80 medarbejdere på arbejde.

Fem luftvejssygdomme - heriblandt covid-19 og influenza - har spredt sig landet over den seneste tid, og det mærker man hos 1813.

– Folk ringer med influenzasymptomer, som de gerne vil have verificeret ved en podning, for så kan de vide, om de kan tage afsted til deres julearrangementer. Vi poder ikke folk. Det er ikke et akut problem. Man kan heller ikke gøre noget ved en influenza andet end at lægge sig under dynen.

Afdelingschefen fortæller, at Region Hovedstaden forventer pres på akuttelefonen tirsdag. Derfor har man kaldt ekstra mandskab ind igen.

– Det, folk kan gøre, er, at de kan gå ind på vores hjemmeside 1813.dk og se, hvad man selv kan gøre. Man kan også se vores live-ventetider for at se, hvornår det er bedst at ringe, så man ringer uden for rushhour.

Ifølge Berit Juhl modtager 1813 disse dage mellem 3000 og 4000 opkald om dagen. Normalt plejer antallet at ligge på omkring 2000.

Der er en målsætning om, at 90 procent af opkaldene til akuttelefonen 1813 skal besvares inden for fem minutter.

Til TV2/Bornholm sagde Leila Lindén (S), som er næstformand i Region Hovedstadens sundhedsudvalg, at der var udsigt til en udfordrende jul i år.

Det skyldes, at mange af de praktiserende læger holder ferie mellem dem 23. december og 2. januar.