Pakning foregår centralt
Ordningen med medicinboksen fungerer sådan, at man aftaler med det ambulatorium, man er tilknyttet, at man gerne vil afhente medicin i medicinboks i stedet for at møde op i ambulatoriet. Når medicinen er pakket, modtager man en sms med anvisning om afhentning. Det er også muligt at bede en ven eller pårørende om at hente medicinen, ligesom man kender det fra almindelige pakkebokse.
Der er opsat medicinbokse på Bornholms Hospital, Nordsjælland Hospital, Rigshospitalet Blegdamsvej, Amager Hospital, Herlev Hospital og Rigshospitalet Glostrup. Det er Region Hovedstadens Apotek, der driver medicinboksene i samarbejde med de seks hospitaler. At opgaven med pakning af medicin foregår centralt på regionens apotek, betyder, at medarbejderne på de seks hospitaler sparer tid, som de i stedet kan bruge på patienter i ambulatoriet.
– Vi er glade for samarbejdet med hospitalsafdelingerne om medicinboksordningen. Det er det kliniske personale, der bestiller medicinen for patienterne, og vores personale pakker medicinen og sørger for det er klart til patienten i en medicinboks, dér hvor patienten ønsker at hente sin medicin. Alle mærker, at medicinboksordningen er til stor gavn for patienterne, og vi er stolte over, at vi bidrager til mere fleksible løsninger for den enkelte patient, fortæller direktør Rikke Løvig Simonsen fra Region Hovedstadens Apotek på regionens hjemmeside.