Regionsrådet har på sit seneste møde besluttet, at personalet på Akuttelefonen 1813 skal besvare 90 procent af alle opkald inden for fem minutter. Tidligere havde Region Hovedstaden et servicemål om, at det skulle ske inden for tre minutter.
Det var Socialdemokratiet og Radikale Venstre, der havde stillet et medlemsforslag med den motivation, at de øvrige fire regioners akuttelefoner har servicemål, der i højere grad svarer til, at 90 procent af alle opkald bliver besvaret inden for fem minutter. Ifølge de to partier bidrager det til at harmonisere servicemålene, og et mål på fem minutters svartid er forsat en flot ambition for den type opkald, som 1813 er beregnet til, mener de.
For ændringen fra tre til fem minutter stemte foruden forslagsstillerne SF og Enhedslisten. Imod stemte Konservative, Venstre, Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti.
– Vi mener ikke, at regionen skal ændre sine servicemål overfor borgerne, blot fordi regionen ikke kan levere på sine egne mål. Vi bemærker desuden, at motivationen for at ændre målsætningen er forkert, lyder det fra modstanderne i en bemærkning i referatet.