11 ofte stillede spørgsmål omkring kredittkort

KREDITTKORTINFO.NO |
Denne artikel vil besvare 11 ofte stillede spørgsmål, når et drejer sig om kredittkort. Læs denne artikel igennem, for at se om netop dit/dine spørgsmål besvares.

Hvad er det?
Med et kredittkort får du mulighed for at købe en vare eller ydelse med det samme, og først få pengene trukket fra din konto på et senere tidspunkt. Kredittkort kan benyttes i langt størstedelen af butikkerne i Danmark og i det meste af verdenen. På internettet er kortene den mest brugte betalingsmulighed.

Der findes adskillige typer af kredittkort fra forskellige udbydere og med forskellige fordele og renter. Man kan både få et kort gennem sin bank eller gennem f.eks. butikker, benzinselskaber eller rejsebureauer.

Alle disse udbydere har forskellige priser og tilbyder deres kunder forskellige rentesatser og fordelsprogrammer. Derfor bør man altid orientere sig i mulighederne før man bestiller et nyt kort.

Hvordan fungerer det?
Når du køber en vare eller en ydelse med et kredittkort, låner du i princippet det beløb, som dit produkt koster, af udstederen. Senere hen betaler du så beløbet tilbage til din udsteder.

Typisk vil man som kunde få 30 dage til at betale pengene tilbage, inden der begynder at falde renter på lånet. Det betyder i praksis ofte, at ens konto hver måned ved den første, bliver trukket for det beløb, som man har brugt i løbet af den foregående måned.

Hvordan bruger jeg mit kredittkort?
Kredittkort kan benyttes i stort alle forrentninger i Danmark, i det meste af verdenen og i internetbutikker. Man kan naturligvis også hæve penge i hæveautomater over hele verden. I fysiske butikker og hæveautomater bruger man en 4-cifret pinkode sammen med kortet - præcis som man kender det fra andre betalingskort.

Når man handler på internettet skal man bruge en række oplysninger, der står på selve kortet: kortnummer, udløbsdato og sikkerheds cifre. I de senere år er butikkerne også begyndt at bruge løsninger som Verified by Visa MasterCard® SecureCode™. Ved at sende en kode til din telefon, samtidig med at du laver dit køb, øger disse ordninger sikkerheden yderligere.

Hvad hvis jeg mister mit kort?
Det er vigtigt, at du spærrer dit kort med det samme, hvis du mister det. Ellers risikerer du, at det bliver misbrugt. Alle udbydere vil have tjenester, der tillader dig at spærre kortet 24 timer i døgnet.

Derfor bør du på forhånd undersøge, hvordan du spærrer dit kort hos netop din udbyder, og eventuelt gemme deres telefonnummer på din telefon. Oftest vil du helt automatisk få tilsendt et nyt kort, når du spærrer det gamle.

Hvordan anskaffer jeg mig et kredittkort?
Hvordan man bestiller et kort afhænger af udbyderen. Men fordi udbyderen gerne vil have så mange kunder som muligt, forsøger de at gøre det så let som muligt for dig som privatperson at bestille kredittkort.

Det vil sige, at man som regel kan bestille et nyt kort online ved hjælp af sit NemID eller simpelthen ved at ringe til sin udbyderes kundeservice. Som regel skal man identificere sig med et pas eller lignende.

Derefter vil man for sikkerhedens skyld med et par dages mellemrum få tilsendt kortet og et separat brev med pinkode.

Du kan også bruge en portal til at sammenligne kredittkort, f.eks www.kredittkortinfo.no/.

Er kortet sikkert at handle med?
Kredittkort er en af de absolut sikreste måder at handle på såvel internettet som i forretninger. Det skyldes, at du handler uden at afsløre oplysningerne på det kort, der er direkte tilknyttet din bankkonto.

Samtidig gør din mulighed for at spærre kortet 24 timer i døgnet risikoen for misbrug minimal. Dertil kommer, at de fleste udbydere af kredittkort har services, der gør at de dækker tabet, hvis uheldet skulle være ude, og dit kort bliver misbrugt. Det gælder oftest både, hvis kortet bliver misbrugt, hvis du ikke modtager en vare, som du har bestilt, eller hvis den butik, du handler i, går konkurs.

Hvem får mine kortoplysninger?
Det er kun dig selv, der får oplysninger om dit forbrug og dit kort. Det skal dog nævnes, at du ved at lave en fuldmagt kan vælge af give f.eks. din bankrådgiver eller din ægtefælle adgang til en oversigt over dit forbrug.

Det danske skattevæsen er dog en undtagelse fra reglen. De modtager hvert år ved udgangen af året oplysninger om dine renteudgifter og dit udestående beløb. Disse beløb kommer så med i din selvangivelse, så du kan være sikker på, at du får det skattefradrag, som tilfalder dig på baggrund af renteudgifter i løbet af året.

Hvordan betaler jeg for mit forbrug?
Du modtager månedligt en opkrævning for de penge du har brugt. Oftest bestemmer du selv, hvor meget af det du vil betale med det samme.

Betaler du med det samme skal du ikke betale renter, imens der vil falde renter på betalinger, som du vælger at lave senere. Du behøver ikke at lægge en tilbagebetalingsplan; i stedet kan du fra måned til måned vurdere, hvor meget du vil betale.

Kan jeg følge med i mit forbrug?
Din kredittkortudbyder vil i givet fald have en form for online løsning, hvor du kan logge ind for at se dit forbrug og rette i dine betalinger.

Du vil også kunne ringe og snakke med kundeservicemedarbejdere eller tilmelde dig en sms-service, hvor du løbende modtager opdateringer.

Hvordan får jeg en pinkode?
Du modtager din pinkode et par dage efter du får dit kort. Det er vigtigt, at du ikke opbevarer de to sammen, og sørger for hurtigt at memorere din pinkode og smide brevet, hvor den står i væk.

Hvad hvis jeg glemmer min pin kode?

Din udbyder vil altid enten kunne sende dig din pin kode igen eller tildele dig en ny, hvis du skulle glemme den.